aug 16. 2021 | Wielersport
Björn Bakker uit Wijnjewoude heeft de 53e editie van het wielercriterium Rondom de Bult van Usquert op zijn naam weten te schrijven. Hij had zondag op de meet een voorsprong van 21 seconden op onder anderen Mark Prinsen (2) en Casper van der Woude (3). Het Friese lid van de Groninger NWVG-formatie, zaterdag als vijfde in Bedum afgevlagd, treedt daarmee in de voetsporen van Jasper de Laat uit Moergestel, die vorig jaar winnend over de streep kwam. Bij de vrouwen ging de winst naar Anneke Dijkstra uit Olterterp. Ze had de omloop in Bedum een dag eerder als tweede weten te beëindigen en liet in Usquert Lisa van Belle (2) en Paulien Koster (3) ver achter zich. Sanne Bouwmeester uit Westerbork, die vorig jaar als eerste wist te eindigen, moest met de elfde plaats genoegen nemen. Het startschot bij de vrouwen werd gegeven door burgemeester Henk Jan Bolding van de gemeente Hogeland, terwijl bij de mannen wethouder Kristel Rutgers de renners weg schoot.
Het wielercomité was er helemaal klaar voor en hadden het niet beter kunnen treffen. Uitgerekend op de dag van de wielerronde Rondom de Bult van Usquert liet de zomer zich even van zijn goede kant zien. Dat de pedaleurs er, zowel bij de vrouwen als de mannen, zin in hadden, werd al snel duidelijk. Dat er ook nog eens meer publieke belangstelling voor het evenement was dan in voorgaande jaren, was een extra opsteker.
Het programma begon met het criterium voor vrouwen (elite, beloften en amateurs) over een afstand van 50 kilometer. De uitslag luidt als volgt; 1. Anneke Dijkstra; 2. Lisa van Belle; 3. Paulien Koster; 4. Mareille Meijering; 5. Marit Cent; 6. Bente van Teeseling; 7. Lisanne Immerzeel; 8. Hanneke Mulder; 9. Janet Ketellapper; 10. Yvet Schoonewille.
Om drie uur klonk het startschot voor de mannen die 80 kilometer moesten afleggen. Ook hier ging het om de categorieën elite, beloften en amateurs die samen de 75 ronden zouden rijden. Uitslag mannen: 1. Björn Bakker; 2. Mark Prinsen; 3. Casper van der Woude; 4. Niek Voogt; 5. Harry Sweering; 6. Robin Lowik; 7. Mike Vliek; 8. Guillaume Visser; 9. Adrie Lindeman; 10. Frank Stijger.
Bij beide wedstrijden stond het aantal inschrijvingen op honderd, maar op de dag van de koers stonden bij de vrouwen 64 deelneemsters aan de start, terwijl bij de mannen 61 coureurs aan de Usquerder ronde begonnen. Een aantal topcoureurs had besloten om toch maar naar België te gaan om daar te gaan koersen, waaronder Coen Vermeltfoort, Tijmen Eising en Rick Ottema. ‘Qua inschrijvingen hadden we een recordaantal deelnemers kunnen verwachten. Omdat er in Nederland maar heel weinig rondes doorgang konden vinden, meldde men zich spontaan voor ons criterium aan om in ieder geval een plaats te krijgen. We hadden een maximum ingesteld waardoor late aanmelders te horen kregen dat ze niet meer mee konden doen. Dat er dan later wielrenners wegblijven is jammer. Niet alleen voor de organisatie, maar ook voor de renners die wel hadden willen komen. Wij vinden het een taak van de KNWU om hieraan iets te doen. Bijvoorbeeld door inschrijfgeld te vragen dat niet wordt teruggeven indien men wegblijft’, zegt Klaas Smith namens het Usquerder wielercomité.
Toch sprak hij na afloop van een prima wielerdag met mooie winnaars. ‘Op naar volgend jaar. Naar de 54e editie van Rondom de Bult van Usquert’, klonk het positief. ‘Hopelijk kan er dan ook weer worden gestreden om de RABO Criterium Cup van de rondes van Bedum, Usquert, Delfzijl, Winsum en Kloosterburen, waarvoor een leuk extra financieel bedrag beschikbaar is voor de renners.’ (foto: archief EemsmondSport).
aug 15. 2021 | Wielersport
De wijk oud-west in Delfzijl is zondag 22 augustus het toneel van Rondje Ziel, de wielerkoers die zijn eerste lustrum beleeft. De organisatie heeft al in een vroeg stadium een begin gemaakt met deze editie en ondanks de corona-perikelen is men er in geslaagd om met een mooi programma voor de dag te komen.
Ook vorig jaar was de voorbereiding voor de vijfde editie opgestart, maar net als zoveel andere evenementen kon er door de corona-maatregelen niet gekoerst worden. Het draaiboek kon voor een jaar weer opgeborgen worden. Begin dit jaar heeft de organisatie toch alles weer opgestart, de vergunningen aangevraagd, sponsoren benaderd en de vrijwilligers gevraagd om 22 augustus in de agenda te reserveren voor Rondje Ziel. In de loop van de tijd ging het er steeds beter uitzien en na de laatste versoepelingen van de corona-maatregelen was er groen licht van de gemeente Eemsdelta.
De datum stond inmiddels op de agenda van de KNWU en de inschrijving voor de diverse wedstrijden kon worden geopend. Omdat het een van de eerste wedstrijden is die dit jaar door kan gaan, is er enorm positief gereageerd op de inschrijvingen. Vanuit het hele land komen de renners naar Delfzijl om de krachten te gaan meten. De wedstrijden in de diverse klassen staan dan ook helemaal vol. Er is zelfs een upgrade geweest van 100 naar 120 deelnemers per wedstrijd. Alleen voor de Sportklasse en de Vrouwenwedstrijd kan nog worden ingeschreven, maar ook daar wordt een behoorlijk deelnemersveld verwacht.
Het programma ziet er als volgt uit:
10.00 uur Mannen - Sportklasse
11.30 uur Vrouwen – Amateur/Elite/Junioren/Beloften
13.30 uur Mannen - Junioren/Amateurs
15.30 uur Mannen - Elite/Beloften
Door aangepaste regels van de KNWU is het niet meer mogelijk om een FUN-klasse wedstrijd te organiseren. De KNWU heeft met ingang van dit jaar de wedstrijdlicentie ook voor deze renners verplicht gesteld en daardoor is het geen haalbare kaart voor de organisatie om een behoorlijk deelnemersveld en dito wedstrijd te organiseren. Maar er blijft genoeg ‘fun’ voor de wielerliefhebbers over. Het belooft volgens de organisatie een prachtige wielerdag in de havenplaats te worden.
Overigens spreekt het voor zich dat de nog steeds geldende Covid-maatregelen in acht worden genomen. Voor de renners geldt het protocol zoals de KNWU dit voorschrijft en het publiek zal er op worden geattendeerd dat ook hier de maatregelen (zoals de 1,5 meter-maatregel) gelden. Voor ieders veiligheid en gezondheid wordt gevraagd om op 22 augustus de dan geldende regels te respecteren, zodat we ook in 2022 in Delfzijl kunnen genieten van mooie wielersport.
aug 6. 2021 | Wielersport
Het bestuur van de Stichting Wielercomité Usquert organiseert dit jaar voor de 53e keer de jaarlijkse wielerronde ‘Rondom de Bult van Usquert.’ De regio mag er trots op zijn, dat het wielercomité Usquert er iedere keer weer in slaagt om veel wielerliefhebbers een prachtige dag te bezorgen, hetzij als deelnemer hetzij als toeschouwer. Zondag 15 augustus is het Noord-Groninger dorp weer van de wielerliefhebbers.
De dag start om 13.00 uur met het criterium voor vrouwen (elite,beloften en amateurs) over een afstand van 50 kilometer. Ook dit jaar worden er nog maar heel weinig wedstrijden georganiseerd. Enerzijds door de corona , maar ook door gebrek van vrijwilligers en minder inkomsten van sponsoren. Vorig jaar september was Usquert de enige plaats in het Noorden waar een ronde werd georganiseerd met inachtneming van de RIVM-voorschriften , terwijl dat jaar op 8 maart in Usquert start en finish van de Ronde van Groningen plaatsvonden. Daarna was het door de uitbraak van COVID-19 gedaan met organiseren van wielerwedstrijden.
Dat de rensters graag weer een wedstrijd willen rijden, moge blijken uit een record-aantal inschrijvingen. Tot dusverre hebben zich maar liefst 98 dames aangemeld voor het criterium in Usquert. Bekende namen zijn Wendy Oosterwoud (Borne), Loes Adegeest (Deventer), Sanne Bouwmeester (Westerbork), Mareille Meijering (De Meern), Paulien Koster ( Meppel), Fleur Smith (Groningen), Rixt Hoogland (Enschede) en verder uit deze omgeving Danielle Venema (Uithuizen) en Minou Hegge (Kloosterburen).
Om 15.00 uur start het criterium voor mannen ( elite, beloften en amateurs) voor hun wedstrijd over 80 kilometer. En ook daar geldt een maximum aantal inschrijvingen, te weten iets meer dan honderd. Bekende namen die zich hebben aangemeld zijn onder anderen Coen Vermeltfoort (Vlijmen), Roy Eefting (Grolloo), Björn Bakker (Wijnjewoude), Adrie Lindeman (Assen), Peter Merx ( Warfhuizen), Aden Paterson (Assen), Mark Prinsen (Heerenveen) en Tijmen Eising (Emmen).