Winst maar ook blessureleed voor rugbyers DRC Phoenix

Winst maar ook blessureleed voor rugbyers DRC Phoenix

Na een eenvoudige overwinning in de oefenwedstrijd een week eerder stond voor de rugbyers van DRC Phoenix uit Delfzijl zondag de eerste competitiewedstrijd op het programma. DRC Phoenix moest aantreden tegen het altijd sterke RC Zwolle 2 dat vorig jaar de enige gespeelde wedstrijd was. Waar bij de Delfzijlsters de spoeling dun is qua spelersgroep, was Zwolle met een grote groep spelers afgereisd.

Zwolle en Phoenix bleken deze middag enorm aan elkaar gewaagd. Beide ploegen speelden hard, maar fair waarbij de grenzen soms werden opgezocht, maar de debuterende scheidsrechter Kammenga wist de wedstrijd onder controle te houden. Het waren uiteindelijk de gasten uit Zwolle die niet geheel onverdiend de score wisten te openen. Een aanval van veel fasen waarbij zowel de voorwaartsen als de snelle mannen in de lijn werden gebruikt was de verdediging van Phoenix te machtig. De conversie werd door de kicker van Zwolle keurig raak geschoten waardoor er een 0-7 tussenstand op het scorebord kwam te staan wat ook de ruststand was.

Het spelbeeld in de tweede helft veranderde niet. Voor de ogen van de toeschouwers ontwikkelde zich een mooi rugbygevecht. Een klein verschil aan de kant van de thuisploeg was dat men op de juiste momenten met iets meer geduld en precisie ging spelen. Langzaam maar zeker ontstonden er kleine gaatjes in de verdediging van Zwolle waar Phoenix gebruik van wist te maken. Drie tries in een korte tijd gaf Phoenix de leiding in de wedstrijd die het niet meer uit handen gaf.

Zwolle vocht zich nog terug in de wedstrijd met een goeie try maar het was uiteindelijk een beslissende try van Lennart Boerma wat de wedstrijd besliste. DRC Phoenix kon het laatste deel van de wedstrijd controleren en uiteindelijk een zwaar bevochten 22-12 overwinning uit het vuur slepen. De zware wedstrijd had voor beide ploegen ook een keerzijde. Aan beide kanten vielen er meerdere spelers met blessures uit. Aan de kant van de gastheren, met een smalle spelersgroep, kan dit zeker tot problemen leiden voor de rest van het seizoen en dus zal de medische staf zijn handen vol hebben om iedereen op te lappen voor de volgende wedstrijd. Zondag staat voor DRC Phoenix de uitwedstrijd tegen RC de Wrotters uit Gorredijk op het programma (foto: M. de Groot-Kuiper).

Klimaatgroep Stars gaat onderuit in Hilversum

Klimaatgroep Stars gaat onderuit in Hilversum

Op de openingsspeeldag van de Eredivisie hebben de tafeltennissers van Klimaatgroep Stars uit Middelstum in Hilversum met 6-1 verloren van ProActief TT. Voor de ploeg uit Middelstum pakte Enio Mendes enige de overwinning van de ontmoeting. In de overige zes wedstrijden werden nog eens zes sets gepakt van de tegenstander.

Pim van Schaik opende de wedstrijd op zaterdagmiddag om vier uur tegen Adrien Cotton, die met 3-1 te sterk was nadat Van Schaik wel de eerste set had gepakt. Enio Mendes nam namens Klimaatgroep Stars met 2-0 de leiding tegen Benjamin Rogiers, maar liet de speler van Hilversum alsnog ontsnappen: 3-2. Shuohan Men ging vervolgens met 3-1 onderuit tegen Lauric Jean.

In het tweede deel van de enkelpartijen rekende Enio Mendes vlot af met Adrien Cotton (3-0) en stelde zo het eerste wedstrijdpunt veilig voor de ploeg uit Middelstum. Pim van Schaik ging vervolgens met 3-0 onderuit tegen Lauric Jean, waarna ook Shuohan Men setloos (3-0) onderuit ging tegen Benjamin Rogiers.

Nieuw in de competitieopzet is het dubbelspel waarin Rogiers/Jean het opnamen tegen Enio Mendes en Colin Rengers van Klimaatgroep Stars. Na een 2-0 voorsprong voor de Groningers kwam de thuisclub alsnog terug tot een 3-2 zege waarmee de eindstand van de wedstrijd op 6-1 kwam te staan.

Jan Tammenga sprak na afloop van een ‘mooie pot om te zien’. De teammanager zag hoe vooral de wedstrijden van Enio Mendes close waren. ‘Hij won een van zijn enkelspelen en nam in het andere enkelspel en het dubbelspel met 2-0 de leiding, maar helaas vielen die wedstrijden de verkeerde kant op. We kijken vol vertrouwen uit naar volgende week. We spelen dan thuis tegen Tempo Team en willen graag revanche nemen voor de nederlaag van vandaag.’