De korfballers van DWA/Argo hebben zaterdag in eigen huis tegen Udiros uit Nieuwehorne gespeeld. Net als een week eerder moest de gastgever meteen in de beginfase in de achtervolging en dat werd de ploeg fataal. Het lukte niet om de opgelopen achterstand te overbruggen. Na een ruststand van 8-12 wist Udiros de twee punten mee terug naar huis te nemen. De eindstand werd 17-21.
Sanne Schuuring startte op de bank, de andere vier dames speelde in de basis. Bij de heren stond Nick Brandsma wederom in de basis, vanwege een blessure bij Ole Smedema. Udiros wist als eerste de score te openen met twee treffers, maar Jildau Smedema zorgde voor een 1-2 op het scorebord. Udiros begon direct scherp en was trefzeker met vier treffers op rij. Dit zorgde er al snel voor dat DWA/Argo in de achtervolging moest. Nick Brandsma wist de 2-6 te scoren, maar Udiros gaf hierop weer een antwoord.
DWA/Argo had grote moeite om het scoren van de tegenstanders bij te benen, maar langzaam begon het beter te draaien bij de ploeg van coach Leo Schuuring. Natasja Schuuring maakte de 3-7, maar Udiros wist het gat weer groter te maken. Nick Brandsma zorgde voor een 4-8 en Udiros maakte twee treffers waardoor het 4-10 werd. Bij deze stand kwam het scoren van de thuisploeg wat beter op gang. Door doelpunten uit handen van Tom van der Laan, Jesse Reker en Jildau Smedema, en een sterke verdediging, werd de stand 7-10 en kwam er weer wat meer geloof bij DWA/Argo.
Udiros was echter niet onder de indruk en maakte opnieuw twee treffers achter elkaar, zodat het gat weer vijf doelpunten was. Vlak voor de rust maakte Lynn van der Kroft haar eerste doelpunt en gingen de ploegen met een 8-12 stand de rust in. De treffers vielen steeds om en om in het laatste deel van de eerste helft, maar de korfballers uit Winsum en Bedum wisten niet dichterbij te komen.
Coach Leo Schuuring hamerde erop dat er nog van alles mogelijk was en dat er echt wel punten te behalen waren in dit duel. Na de rust scoorde Udiros opnieuw, maar Jesse Reker en Lynn van der Kroft waren opnieuw trefzeker. DWA/Argo kon echter niet tot het gaatje van twee treffers verschil komen, want Udiros zorgde voor een stand van 10-14. In de resterende deel van de tweede helft vielen de doelpunten ook weer om en om. DWA/Argo bleef achter de scores van Udiros aanlopen en kon de Friezen niet achterhalen. Het gat bleef steeds drie of vier treffers. DWA/Argo liet in deze wedstrijd zien, zeker niet onder te doen voor een ploeg als Udiros, maar zal in volgende wedstrijden van het begin af aan moeten meescoren om kans op de overwinning te maken. De doelpunten uit de tweede helft kwamen uit handen van Yarin Smedema (2), Lynn van der Kroft, Natasja Schuuring, Nick Brandsma (2) en Jesse Reker. Zaterdag reist DWA/Argo af naar Ureterp en speelt men tegen koploper Oerterp/VKC. Dit duel begint om 15.30 uur.
* DWA/Argo – Udiros 17-21. Scores DWA/Argo: Nick Brandsma(4), Jesse Reker en Lynn van der Kroft (3), Yarin Smedema, Jildau Smedema en Natasja Schuuring (2), Tom van der Laan (1).
Net als alle andere amateurclubs heeft ook tweedeklasser SV Bedum uitgekeken naar de start van de competitie. Het was voor de paarshemden 350 dagen geleden dat er om de punten werd gestreden. De eerste punten moesten tegen het Asser Achilles ’94 worden behaald. De gastheren wisten op voorsprong te komen, vergaten de marge te verdubbelen en zagen de winst in de slotfase verdampen. Uiteindelijk werd er een 1-1 gelijkspel op het wedstrijdformulier genoteerd.
Trainer Robbie Wentink heeft nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij zich thuis voelt in Bedum. Dat gevoel bleef toen hij daar vertrok toen hij nog jeugdtrainer was. Op dat moment sprak ik al de ambitie om op den duur terug te keren als hoofdtrainer. Met veel mensen binnen de organisatie, spelers en supporters is de goede band altijd gebleven en dat is iets unieks. Bedum heeft al jaren een grote, trouwe aanhang en ook de jeugdopleiding doet het erg goed, met talent wat op den duur de stap zou moeten kunnen maken naar het eerste elftal. Verder heeft het verhaal van de club, waar ze naar toe willen mij aangesproken en kan ik mij erg goed vinden in deze lijn. Het is nog te vroeg om te spreken van bepaalde doelstellingen qua prestaties, maar de jeugd de komende jaren inpassen is in ieder geval een van de doelen die de club en de oefenmeester voor ogen hebben.
Tegen Achilles 1894 zou de eerste stap moeten worden gezet. En gezegd moet worden, de youngsters van Wentink deden het zeker niet slecht tegen het team dat voor een flink deel bestond uit spelers die voetbal in de hoofdklasse zijn gewend. In de eerste helft deden beide ploegen niets voor elkaar onder. Veel hoogtepunten vielen er niet te noteren. Tot aan de rust bleef het scorebord dan ook onaangeroerd. Toen had Wentink al wel een tegenslag moeten incasseren, want Twan Ahlers moest zich geblesseerd door Mika Taatgen laten vervangen.
Na de pauze hadden de gastheren het betere van het veldspel. Dat werd dan ook in klinkende munt omgezet. Jimi Hoeksema zorgde in de 56e minuut voor de afronding na een goed lopende aanval en dito voorzet van Mark Kruizinga: 1-0. De vreugde was groot, zowel binnen als buiten de lijnen van het kunstgrasveld. SV Bedum kreeg na de openingstreffer nog wat mogelijkheden om de marge te verdubbelen, maar verzuimde die te benutten.
Na driekwart wedstrijd was aan sommige spelers wel te merken dat de vermoeidheid een rol zou gaan spelen. Er moest noodgedwongen gewisseld worden. Achilles ’94 rook de mogelijkheid om alsnog tot een goed resultaat te komen, maar de tijd leek de Assenaren door de vingers te zullen glippen. Drie minuten voor het laatste fluitsignaal was het echter alsnog raak. Uit een corner werd de bal bij de tweede paal binnen getikt: 1-1. De Bedumer grensrechter stak de vlag in de lucht omdat hij buitenspel zou hebben geconstateerd, maar de fluitist van dienst vond dat hij het beter had gezien en kende de treffer toe.
‘Het was daarna nog even billenknijpen, want je weet natuurlijk nooit hoe de spelers met zo’n tegenslag om gaan. Hoewel het erg zuur was dat we de winst niet in eigen zak hebben kunnen steken, ben ik echter heel trots op mijn team. We hebben gestreden voor wat we waard waren. Ik denk dat we van een goede competitiestart kunnen spreken’, sprak oefenmeester Robbie Wentink na afloop van het duel.
In een allesbehalve spectaculaire competitiestart hebben thuisclub vv Poolster en het bezoekende SV De Heracliden in de 4e Klasse C ieder een punt in de zak gestoken. Qua kansenverhouding hadden de gasten uit Uithuizermeeden misschien wel meer aan het duel moeten overhouden, maar daar tegenover kwamen ze ook een aantal keren goed weg. Uiteindelijk overheerste bij beide trainers het gevoel dat een half ei nog altijd beter is als een lege dop en dus konden ze wel met de 1-1 eindstand leven.
Het duel in Spijk had op voorhand al een speciaal tintje. Het was niet alleen een derby, maar ook de terugkeer van trainer Jaap Danhof op Oldencate maakte weer veel los. De Lopster genoot zichtbaar van de vele positieve contacten die hij aan zijn driejarig verblijf bij Poolster heeft overgehouden. ‘Ik heb hier een leuke tijd gehad en veel leuke mensen leren kennen’, sprak de oefenmeester na afloop van het duel. Een ander voordeel voor zijn huidige club was dat Danhof veel van de jongens in het geel met zwart kent en precies weet waar hun sterke en zwakke punten liggen. Poolster moest het zonder de geblesseerden Kevin Bijlsma en Johan de Groot stellen, waardoor Jesse Smit als de spreekwoordelijke sleurhut de defensie van SV De Heracliden uit elkaar moest zien te trekken.
Die opdracht had binnen zestig seconden na de eerste aftrap van de middag al succes. Een voorzet van links kwam hoog voor het doel van goalie Marwin Spriensma, die de bal wel even uit de lucht te zullen plukken. Hij vergaloppeerde zich echter en Smit was er als de kippen bij om de bal tegen het nylon te koppen: 1-0. Een prima opsteker voor de gastheren, die in het kwartier na de goal ook het betere van het spel hadden. Echte kansen wisten ze zich echter niet te scheppen. Vreemd genoeg leek Poolster terug te vallen en waren het de bezoekers die de touwtjes in handen namen. Een eerste waarschuwing kwam van de voet van Jeroen Linstra. Zijn inzet moest met de vuisten door doelman Simon Dijkman weg gebokst worden.
Na achttien minuten spelen was het raak voor SV De Heracliden. Het rechterverdedigingsblok van Poolster sloeg aan het knoeien, kreeg de bal niet afdoende weg en vervolgens was het Frank de Boer die er een Arjen Robben-actie uit gooide. Vanaf de flank sneed hij naar binnen en haalde vervolgens met zijn rechterbeen uit. Goalie Simon Dijkman kon de bal, die heerlijk in het kruis werd geschoten, alleen maar nakijken. De verwachting was dat de gasten er nog een schepje bovenop zouden gooien. Ze kregen ook nog wel wat kansjes, maar die werden hen vooral door Poolster in de schoot geworpen. De Spijksters kwamen bij vlagen niet tot een fatsoenlijke opbouw. Er was te weinig beweging zonder bal, aanspeelpunten konden niet gevonden worden en sommige spelers gaven niet thuis. Omdat ook SV De Heracliden, dat overigens georganiseerder en meer gegroepeerd stond te voetballen, niet tot hoogstaand voetbal wist te komen, had scheidsrechter Rozema een bijzonder gemakkelijke middag. De acteurs maakten het hem helemaal niet moeilijk. Alleen Johan Dijkman had het constant verbaal met de fluitist aan de stok. In de 83e minuut had de onpartijdige er genoeg van en gaf de Poolster-verdediger geel.
Na een kwart wedstrijd liep Yuri Jaarsma zomaar uit rug van de Poolster-defensie weg en leek op weg naar een Meister voorsprong. De pegel die hij van zijn voet liet vertrekken zeilde echter over de deklat. Er werden daarna nog wat halve mogelijkheden genoteerd, maar echt gevaarlijk werd het niet. Dat gold eigenlijk ook voor Poolster, waar Smit zich de longen uit het lijf liep, maar vaak op een eiland stond. Vlak voor de doelwisseling stond half Uithuizermeeden te juichen omdat de bal vanaf de linkerkant richting doelgebied werd gejaagd en volgens de blauwzwarten de doellijn ook was gepasseerd. De scheidsrechter stond echter te ver van de bal af om dit te constateren en Poolster-grensrechter Klaas Kooistra gaf ook geen krimp.
De tweede helft zou volgens de supporters wel wat meer soelaas bieden. Veel opmerkelijke momenten leverde het tweede bedrijf echter ook niet op. Een paar halve inzetten van SV De Heracliden konden goalie Dijkman niet verontrusten en Poolster kreeg nog amper mogelijkheden om de wedstrijd naar zich toe te trekken. De balbehandeling was niet goed en het spel oogde te onrustig. Je zou dat de verdienste van de bezoekers kunnen noemen, die de gastheren de mogelijkheden ontnam om de bal lekker rond te laten gaan. Aan de andere kant kon Poolster het zichzelf ook aanrekenen dat het teveel ‘op goed geluk’ aan het voetballen was.
In de 63e minuut schreeuwde men in Spijk om een strafschop omdat Robbert Kok binnen het strafschopgebied ten val zou zijn gebracht. Scheidsrechter Rozema oordeelde anders en liet doorspelen. Twee minuten later werd doelman Spriensma bijna verrast na een vrije trap, die van richting werd veranderd. Hij kon echter bijtijds redding brengen. Het had er een de schijn van dat Poolster in het slot van de wedstrijd toch nog de winst wilde pakken. Jesse Smit plaatste de bal vanaf links laag voor het doel. Meister Henk Wieringa kreeg ruzie met het speeltuig, maar wist zijn misser te corrigeren omdat er geen Poolster-speler in de buurt was die het foutje wilde afstraffen. Aan de overzijde moest Simon Dijkman nog twee keer handelend optreden. Eén keer was dat na een vrije trap van Frank de Boer, die richting de korte hoek vloog. De sluitpost tikte de bal echter knap weg. In de resterende tijd viel er niet veel meer te beleven. Beide teams leken wel met het punt te kunnen leven en daar zou het dan ook bij blijven.
* Poolster – SV De Heracliden 1-1 (1-1). Jesse Smit 1-0; Frank de Boer 1-1. Gele kaart: Johan Dijkman (vv Poolster). Scheidsrechter H. Rozema (Loppersum). Foto: Angela Smit-Flikkema.
Na een eenvoudige overwinning in de oefenwedstrijd een week eerder stond voor de rugbyers van DRC Phoenix uit Delfzijl zondag de eerste competitiewedstrijd op het programma. DRC Phoenix moest aantreden tegen het altijd sterke RC Zwolle 2 dat vorig jaar de enige gespeelde wedstrijd was. Waar bij de Delfzijlsters de spoeling dun is qua spelersgroep, was Zwolle met een grote groep spelers afgereisd.
Zwolle en Phoenix bleken deze middag enorm aan elkaar gewaagd. Beide ploegen speelden hard, maar fair waarbij de grenzen soms werden opgezocht, maar de debuterende scheidsrechter Kammenga wist de wedstrijd onder controle te houden. Het waren uiteindelijk de gasten uit Zwolle die niet geheel onverdiend de score wisten te openen. Een aanval van veel fasen waarbij zowel de voorwaartsen als de snelle mannen in de lijn werden gebruikt was de verdediging van Phoenix te machtig. De conversie werd door de kicker van Zwolle keurig raak geschoten waardoor er een 0-7 tussenstand op het scorebord kwam te staan wat ook de ruststand was.
Het spelbeeld in de tweede helft veranderde niet. Voor de ogen van de toeschouwers ontwikkelde zich een mooi rugbygevecht. Een klein verschil aan de kant van de thuisploeg was dat men op de juiste momenten met iets meer geduld en precisie ging spelen. Langzaam maar zeker ontstonden er kleine gaatjes in de verdediging van Zwolle waar Phoenix gebruik van wist te maken. Drie tries in een korte tijd gaf Phoenix de leiding in de wedstrijd die het niet meer uit handen gaf.
Zwolle vocht zich nog terug in de wedstrijd met een goeie try maar het was uiteindelijk een beslissende try van Lennart Boerma wat de wedstrijd besliste. DRC Phoenix kon het laatste deel van de wedstrijd controleren en uiteindelijk een zwaar bevochten 22-12 overwinning uit het vuur slepen. De zware wedstrijd had voor beide ploegen ook een keerzijde. Aan beide kanten vielen er meerdere spelers met blessures uit. Aan de kant van de gastheren, met een smalle spelersgroep, kan dit zeker tot problemen leiden voor de rest van het seizoen en dus zal de medische staf zijn handen vol hebben om iedereen op te lappen voor de volgende wedstrijd. Zondag staat voor DRC Phoenix de uitwedstrijd tegen RC de Wrotters uit Gorredijk op het programma (foto: M. de Groot-Kuiper).
Op de openingsspeeldag van de Eredivisie hebben de tafeltennissers van Klimaatgroep Stars uit Middelstum in Hilversum met 6-1 verloren van ProActief TT. Voor de ploeg uit Middelstum pakte Enio Mendes enige de overwinning van de ontmoeting. In de overige zes wedstrijden werden nog eens zes sets gepakt van de tegenstander.
Pim van Schaik opende de wedstrijd op zaterdagmiddag om vier uur tegen Adrien Cotton, die met 3-1 te sterk was nadat Van Schaik wel de eerste set had gepakt. Enio Mendes nam namens Klimaatgroep Stars met 2-0 de leiding tegen Benjamin Rogiers, maar liet de speler van Hilversum alsnog ontsnappen: 3-2. Shuohan Men ging vervolgens met 3-1 onderuit tegen Lauric Jean.
In het tweede deel van de enkelpartijen rekende Enio Mendes vlot af met Adrien Cotton (3-0) en stelde zo het eerste wedstrijdpunt veilig voor de ploeg uit Middelstum. Pim van Schaik ging vervolgens met 3-0 onderuit tegen Lauric Jean, waarna ook Shuohan Men setloos (3-0) onderuit ging tegen Benjamin Rogiers.
Nieuw in de competitieopzet is het dubbelspel waarin Rogiers/Jean het opnamen tegen Enio Mendes en Colin Rengers van Klimaatgroep Stars. Na een 2-0 voorsprong voor de Groningers kwam de thuisclub alsnog terug tot een 3-2 zege waarmee de eindstand van de wedstrijd op 6-1 kwam te staan.
Jan Tammenga sprak na afloop van een ‘mooie pot om te zien’. De teammanager zag hoe vooral de wedstrijden van Enio Mendes close waren. ‘Hij won een van zijn enkelspelen en nam in het andere enkelspel en het dubbelspel met 2-0 de leiding, maar helaas vielen die wedstrijden de verkeerde kant op. We kijken vol vertrouwen uit naar volgende week. We spelen dan thuis tegen Tempo Team en willen graag revanche nemen voor de nederlaag van vandaag.’