Noordwolde redt vege lijf na zege op Meij

Noordwolde redt vege lijf na zege op Meij

In Uithuizermeeden ontvouwde zich zaterdag een voor het publiek enerverend voetbalduel tussen thuisclub SV De Heracliden en Noordwolde. Beide ploegen gaven alles, maar het was uiteindelijk Noordwolde dat met een zwaarbevochten 2-3 zege van het veld wist te stappen op sportpark Meij. De driepunter was noodzakelijk, want de gasten bevonden zich op een plek die onherroepelijk tot nacompetitievoetbal zou leiden. Door de overwinning wisten ze het vege lijf echter te redden.

Noordwolde begon voortvarend aan het treffen met de ploeg van trainer Duurt Dijkman. In de eerste minuut kregen ze een corner nadat de thuisclub een ingooi niet goed had weten te verwerken. Dat leverde meteen gevaar op. Henk Wieringa wist echter te voorkomen dat een op doel gekopte bal van Jorrit Dijkstra er al snel zou invliegen. SV De Heracliden kreeg daarna meer grip op het spel en creëerde ook kansen. Kevin Jaarsma schoot over en na een prima aanval schoot Ruben Slager tegen een verdediger aan. Vanuit een afgeslagen corner kreeg Jeroen Linstra daarna de bal niet tussen de palen door. Daar waar de thuisclub vergat te scoren en er zand in de Meister motor zat, kwam Noordwolde beter in de wedstrijd. Bart Stolvoort, altijd gevaarlijk op de rechterflank, maakte in de 31e minuut handig gebruik van zwak uitverdedigen van Jeroen Linstra, kapte naar binnen en haalde van grote afstand uit. De bal vloog als een raket richting het doel van Marwin Spriensma en verdween in de kruising: 0-1. De gastheren lieten zich door deze tegenslag niet van de wijs brengen. De Meisters beten zich vast in het duel en begonnen met meer lef te spelen. Dat resulteerde in de slotfase van de eerste helft tot een kans voor Harm Geertsema en een goal van Ruben Slager nadat Jeroen Linstra het leer had weten te veroveren en zijn teammaatje de diepte had ingestuurd: 1-1. Noordwolde was plotsteling van zijn stuk gebracht en eigenlijk kwam de onderbreking precies op tijd voor de elf van coach Marinus Siekman. Hij kreeg zodoende even de tijd om de zaak te hergroeperen.

De tweede helft begon echter met een beter SV  De Heracliden, dat na 66 minuten dan toch op voorsprong wist te komen. Na een assist van Harm Geertsema tikte Martijs Delker de bal binnen: 2-1. Noordwolde leek op de knieën te liggen en misschien hadden de gastheren in die fase wel moeten toeslaan. Dat gebeurde echter niet. De Meisters vervielen in een mindere fase en kregen daarvoor de rekening gepresenteerd. In de 73e minuut viel de gelijkmaker. Die had trouwens een komisch tintje. Dannick Meima, opgerukt vanuit het middenveld, haalde na een ingooi verwoestend uit van net buiten het strafschopgebied. De bal kwam op de binnenkant van de paal terecht, sprong het veld weer in en belandde vervolgens tegen het hoofd van de naar de grond duikende goalie Marwin Spriensma om daarna alsnog tegen het net te verdwijnen: 2-2. Een zeer ongelukkig moment voor de sluitpost, een heel gelukkig moment voor Noordwolde. SV  De Heracliden kwam niet meer in zijn spel en Noordwolde bleef vechten. In de 78e minuut was het de attent reagerende Jesse Hijlkema die voor 2-3 wist te zorgen. De slotfase was zenuwslopend. SV De Heracliden weigerde zich bij de zaken neer te leggen en pompte de bal telkens opnieuw in het strafschopgebied van Noordwolde. Vroeg of laat zou het leer toch een keer goed moeten vallen. Dat gebeurde echter niet en dus wisten de gasten de zege veilig te stellen. Zonder slag of stoot was het niet gegaan, maar ze hadden weten te voorkomen dat ze nog een verlengstuk aan het seizoen zouden moeten breien.

Duurt Dijkman (SV De Heracliden): ‘Het is onvoorstelbaar dat wij deze wedstrijd niet hebben gewonnen. Na twintig minuten moeten we eigenlijk al op 2-0 staan. Op die kopbal na heeft Noordwolde niks in te brengen gehad. Daarna zakken wij in en komen zij uit het niets op voorsprong. In de tweede helft komen we goed uit de kleedkamer maar scoren we slechts één keer. Het goede spel houden we een kwart vol, om vervolgens af te dalen naar een bedenkelijk niveau. Noordwolde is dan wel efficiënt. We moeten echt naar onszelf kijken waarom ons dit overkomt, wat dit is ook het verhaal van ons seizoen. We missen teveel kansen op de juiste momenten en zijn veel te wisselvallig. We spelen in beide helften een deel goed, maar ook een deel zeer slecht. Volgend seizoen moeten we echt stabieler worden.’

Marinus Siekman (Noordwolde): ‘Ik ben blij dat we niet nog twee wedstrijden door moesten, maar zag de bui al hangen toen SV De Heracliden op voorsprong kwam. Dat je met 32 punten op zak nog moet vrezen voor degradatie is op zich al vreemd. Het is in ieder geval dik verdiend dat we hier hebben gewonnen. We hebben het zelf geflikt. Het zou ook een beetje vervelend zijn geweest als we in mijn laatste jaar bij Noordwolde nog gedegradeerd zouden zijn.’

SV De Heracliden – Noordwolde 2-3 (2-1). 31. Bart Stolvoort 0-1; 45. Ruben Slager 1-1; 66. Martijs Delker 2-1; 73. Dannick Meima 2-2; 84. Jesse Hijlkema 2-3.

Open duel met Corenos eindigt in zege voor Omlandia

Open duel met Corenos eindigt in zege voor Omlandia

Zelf winnen met hele grote cijfers van Omlandia winnen en dan NEC Delfzijl ook nog eens zien verliezen in Spijk. Ziedaar de ingrediënten voor de uitwedstrijd van Corenos tegen Omlandia. Cijfers die alsnog tot een kampioenschap hadden kunnen leiden, al waren ze daar bij de Roodeschoolsters dan ook, volkomen begrijpelijk, helemaal niet mee bezig. Het voornaamste doel was de tweede plaats zien te behouden zodat er in ieder geval een duel in de nacompetitie overgeslagen kon worden. Dat hebben ze in ieder geval weten te bereiken. De Ten Boersters wonnen het treffen met 1-0 en maken zich nu ook op voor het slotstuk van het voetbalseizoen.

Omlandia moest deze competitie wat op gang komen, maar toen het eenmaal begon te lopen bij de ploeg van trainer Martijn Smit zat de vaart er ook meteen in. In het duel met Corenos, dat eerder dit jaar op eigen veld van Omlandia had verloren, regende het kansen en fouten. De gasten claimden in de beginfase een strafschop, maar daar wilde de arbiter van dienst niet aan. Het scorebord had vrij snel in beweging gezet kunnen worden. Een kopbal van Corenos-speler Tim Uil spatte echter op de lat uiteen. Na een klein kwartier spelen leek Omlandia op weg naar een treffer. Het kreeg daartoe mogelijkheden via Lars Venhuizen en Farid Balvaneh. Doelman Dennis Carretero Seinhorst wist zijn domein echter schoon te houden. Ook Jeroen Haan wist de talentvolle sluitpost niet tot overgave te dwingen. Aan de andere kant deed zijn wat meer ervaren collega Devon Harmsma niet voor hem onder bij pogingen van de bezoekers om het duel open te breken. En dus bleef het scorebord voor de thee onaangeroerd en moest het echte werk kennelijk nog na de thee komen.

Toen er eenmaal van helft was gewisseld was het Corenos dat de openingstreffer dacht te scoren. Een inzet van Joran Knot ging richting linker bovenhoek, maar alsof hij door een katapult werd afgeschoten vloog Harmsma naar de bedreigde hoek om de bal nog net op tijd weg te tikken. De man die volgend seizoen zijn plaats onder de lat afstaat toonde met die actie nog maar weer eens aan dat hij het keepersvak nog altijd goed beheerst. Na 52 minuten spelen viel dan het eerste, en naar later bleek ook meteen het laatste, doelpunt van de wedstrijd. Farid Balvaneh stoomde op links op. Corné Dijkstra ontving de bal en die speelde het leer vervolgens op Jeroen Haan. Hij liet het scoren over aan Lars Venhuizen: 1-0. Corenos probeerde het daarna wel, maar weet geen echte vuist te maken. Geknoei achterin bij Omlandia leverde nog wel een grote kans op voor de Roodeschoolsters. Nadat de bal diverse keren tegen iemands voet was beland, maar niet uit de Ten Boerster defensie weggewerkt kon worden, was het Brian Pattiwael die van dichtbij op doel schoot. De bal verdween via de paal echter het veld weer in.

Niet veel eerder was het Jeroen Haan die op doelman Dennis Carretero Seinhorst mocht afstormen. De goalie bleef hem echter ook nu de baas. Daarna ontstonden er over en weer nog wat mogelijkheden. Aan de score veranderde er echter niets meer en dus kunnen beide ploegen zich opmaken voor de nacompetitie. Omlandia is als derde op de ranglijst geëindigd en speelt zaterdag op eigen veld tegen Lions ’66 uit Leeuwarden. Corenos mag een week toekijken en komt daarna op eigen veld in actie tegen de winnaar van het duel tussen FC Lewenborg en SJS.

Martijn Smit (Omlandia): ‘We hebben de reguliere competitie winnend afgesloten en al met al zijn we dik tevreden over het afgelopen seizoen. Er staat een behoorlijk team en jongens hebben zich individueel ontwikkeld. Het duel met Corenos was leuk en af en toe vlogen de vonken er van af. Over drie weken willen we het seizoen bekroond zien worden met promotie naar de derde klasse. Daar gaan we alles aan doen.’

Marco Pesiwarissa (Corenos): ‘Het duel tegen Omlandia was een mooi en open treffen, ook voor het publiek. Omlandia voetbalde gemakkelijker en heeft dan ook terecht gewonnen. Ons seizoen is meer dan geslaagd met een mooie tweede plek. We hebben lang bovenin meegedaan en uiteindelijk is NEC Delfzijl verdiend kampioen geworden omdat zij de minste punten hebben laten liggen. Namens club, selectie feliciteren we hen dan ook nogmaals met het kampioenschap. Voor ons is het nog niet klaar. We kijken wel of het FC Lewenborg of SJS wordt. We spelen in ieder geval thuis.’

Omlandia – Corenos 1-0 (0-0). Lars Venhuizen 1-0 (foto: ©Marcel Monden).

Slagvaardig Kloosterburen wint bij Noordpool UFC

Slagvaardig Kloosterburen wint bij Noordpool UFC

Het is Noordpool UFC niet gelukt om het laatste duel van deze competitie in winst om te zetten. Op het eigen kunstgras in Uithuizen gingen de gastheren met 0-2 onderuit tegen het zeer slagvaardig spelende Kloosterburen van voormalig Noordpool-trainer Willem Kluin.

Het bezoekende Kloosterburen was voor de rust slagvaardiger dan de thuisclub.  Al na vier minuten waren Niels Bolt en Mathijs Voos rapper dan hun directe tegenstanders en was het laatstgenoemde die doeltreffend wist af te ronden: 0-1. Het aanvalsspel van de geelzwarten was bij lange na niet voldoende om uitgespeelde kansen te creëren.  Wel werd er een aantal keren van afstand geschoten, maar de zuiverheid bij die pogingen ontbrak. Nog voor de rust kreeg Kloosterburen een strafschop toegekend na een verdedigende actie bij Noordpool UFC waarbij Rick Seelen tegen het kunstgras ging. Het was andermaal Mathijs Voos die scoorde, nu dus vanaf elf meter: 0-2. Op slag van rust kreeg ook Noordpool UFC een strafschop toen Jayden Faleye onderuit ging. Doelman Sander Adema ranselde de inzet van Jarickson Saragoza echter uit het doel.

Na de thee kabbelde de wedstrijd verder zonder echte hoogtepunten voor beide doelen. Het tweede bedrijf stond dan ook voornamelijk in het teken van afscheid nemen. Dienstdoende scheidsrechter Roelf Doornbos stopt na vijftig jaar fluiten als KNVB-arbiter en werd na een uur spelen door zijn familie van het veld  ‘afgefloten.’ Scheidsrechterbegeleiders Dado van der Ploeg en Erwin Macbean bedankten de onpartijdige namens de scheidsrechtersvereniging. De wedstrijd werd hervat met invaller Demir Guberinic en zijn opmerkelijkste daad was het tonen van de rode kaart aan trainer Klaas van der Ploeg van Noordpool UFC. Het betrof een actie om aan te geven dat ook de oefenmeester aan zijn laatste minuten langs het veld bezig was. Enkele minuten later werd de wedstrijd afgefloten en gingen de drie punten mee naar Kloosterburen.

Klaas van der Ploeg (Noordpool UFC): ‘De laatste drie wedstrijden was bij ons de scherpte niet meer volledig aanwezig.  We zijn het hele seizoen vol aan de bak geweest en dat eist nu toch zijn tol.  We hebben twee prima seizoenen achter de rug.  De jonge ploeg heeft grote stappen gezet waarbij het overgrote deel van de selectie van junior is omgeschoold naar senior.  Het team kan zeker doorgroeien naar een plek om mee te gaan strijden om de prijzen. Voor mij zit het erop. Ik heb met heel veel plezier en inzet meerdere clubs mogen trainen en kijk met veel voldoening terug op de 33 jaar als oefenmeester.’

Willem Kluin (Kloosterburen): ‘We kunnen tevreden zijn dat we de competitie op deze manier hebben afgesloten. Het eerste half uur ging het erg goed en had Noordpool UFC geen antwoord op ons spel. De laatste tien minuten van de eerste helft konden ze iets gemakkelijker voetballen en toen viel ook die strafschop. De tweede helft was rommelig op het moeilijk te bespelen kunstgrasveld. Dat wordt gelukkig vervangen.’

Noordpool UFC – Kloosterburen 0-2 (0-2): Mathijs Voos 0-1; Mathijs Voos (strafschop) 0-2 (foto: ©Henk Cruiming).

Stedum zet zwak VVSV ’09 simpel aan de kant

Stedum zet zwak VVSV ’09 simpel aan de kant

Een zeer matig spelend VVSV ’09 heeft in Stedum totaal niets laten zien en ging er in het duel met de geelzwarten aan de Bedumerweg met 5-0 van af. En daar viel eigenlijk weinig op af te dingen, want de Ulrumers lieten geen moment zien waarom het hen een week eerder wel was gelukt om Noordpool UFC te bedwingen. Milan de Vries was met drie doelpunten de man van de wedstrijd.

De thuisclub ging in het laatste reguliere competitieduel voortvarend van start. Binnen een minuut na de eerste aftrap van de middag leidde een fraaie steekbal van Milan de Vries tot balbezit van Erik Sevenhuijsen. Die beet zich echter stuk op de Ulrumer goalie. Het gretige Stedum liet zien dat het iets van de thuiswedstrijd wilde maken en pinde de ploeg van trainer Auke Doornbosch vast op eigen helft. In de 11e minuut gaf Sil Brandsema een steekbal door de as van de Ulrumer defensie op Milan de Vries. Die kwam oog in oog met keeper Rick Meijer te staan en wist deze met een droge schuiver te verschalken: 1-0. De bezoekers waren niet in staat om ook maar een vuist te maken en had de grootste moeite om zich staande te houden tegen de fel spelende Stedumers. Het overwicht was er voor de gastheren, maar kon vooralsnog niet in klinkende cijfers worden omgezet. Daarvoor waren de voorzetten van links en rechts niet goed genoeg. Na 26 minuten was het Sverre Bode die een goed aangesneden en indraaiende bal bij Lars Hofman afleverde. Die wist de kroon niet op het werk te zetten. Vier minuten later gaf Robert Heerspink een steekbal op aanvoerder Yannick van den Berg. Zijn inzet verdween naast het Ulrumer doel. Tot aan de thee bleef Stedum de beter voetballende ploeg en hadden ze qua kansen al een veel ruimere voorsprong moeten nemen.

Na de doelwisseling bleek dat Sverre Bode in de kleedkamers achter was gebleven. De 16-jarige Jorn Dijkema kwam binnen de lijnen en doelman Tomas Reker maakte plaats voor de pas 15-jarige doelman Arjan Schinkel van JO17. Twee minuten na de hervatting kreeg de afscheid nemende Jan Spijk een publiekswissel en viel hem een staande ovatie ten deel. Jorn Dijkema ging vervolgens rechtsback spelen en Ronit Jalimsing werd tot een van de twee centrale verdedigers gepromoveerd. Matthijs Colstee was vanaf dat moment meer voorin te vinden en bij een van zijn eerste pogingen om de gasten het leven zuur te maken was het meteen al raak. Uit zijn voorzet scoorde Milan de Vries: 2-0. Daarna begon het bij Stedum pas goed te lopen. In de 54e minuut kopte Lars Hofman op de paal na voorbereidend werk van Sil Brandsema. Daarna deelde VVSV ’09, dat de hele voorhoede op zeker moment min of meer noodgedwongen al had vervangen, ook wel wat speldenprikjes uit. Het was echter allemaal te onschuldig en te onzorgvuldig wat de gasten lieten zien om de jeugdige Stedumer goalie op de kast te jagen. Na een uur spelen gaf Yannick van den Berg een bekeken voorzet op Lars Hofman. Die liet zien hoe sterk hij met het hoofd kan zijn. Hij knikte de 3-0 binnen en gooide de ongelijke strijd daarmee wel in het slot. Toch leek er nog even een soort van opleving komen bij VVSV ’09 toen Jochum Kooi de deklat teisterde, maar meer dan dat zat er niet in. Enkele minuten later was het aan Stedumer kant weer raak. Na een goede aanval was Yannick van den Berg die Matthijs Colstee in staat stelde om het net opnieuw te laten bollen: 4-0. Daarna werd bij de thuisclub ook de 15-jarige Noah Vischjager in het veld gebracht, evenals Bram Smit en Levi Keijser, die Robert Heerspink kwam aflossen. Stedum was ook na de vierde treffer niet van plan om gas terug te nemen en bleef het doel van VVSV ’09 opzoeken. Uit de tweede assist van de pas 17 jaar jonge Sil Brandsema, het hele seizoen al een vaste waarde bij de geelzwarten, mocht Milan de Vries zijn derde van de middag scoren: 5-0. Een prestatie, want ondanks zijn maandenlange schorsing wist hij mede dankzij de drie treffers clubtopscorer te worden.

Hans Noorman (Stedum): ‘Ik ben dik tevreden over de manier waarop we deze wedstrijd hebben gespeeld. Als wij compleet zijn kunnen we echt wel goed voetballen. Al moet ik er wel bij zeggen dat VVSV ’09 ook wel heel slecht was en terecht als laatste is geëindigd. Eigenlijk is het een hele vervelende, nare ploeg. Maar we moeten naar onszelf kijken. Met uitzondering van Gijs Balkema en Robbert Slager heeft de hele trainingsgroep minuten kunnen maken in deze wedstrijd. We hebben dit seizoen 33 punten bij elkaar gevoetbald en het is jaren geleden dat dit is gebeurd. In het eerste deel van het seizoen zijn we door blessures en een langdurige schorsing kwetsbaar gebleken. Anders waren we misschien wel hoger geëindigd. ’

Auke Doornbosch (VVSV ’09): ‘Ik weet niet wat ik hier van moet zeggen. Het was gewoon erg matig van onze kant. Ik heb het nog geprobeerd om voorin iets te forceren met wissels, maar dat mocht ook niet baten. Zoals het nu lijkt blijf ik nog een jaartje bij VVSV ’09, maar daar moeten we binnenkort nog even over babbelen.’

Stedum – VVSV ’09 5-0 (1-0). Milan de Vries 1-0; Milan de Vries 2-0; Lars Hofman 3-0; Matthijs Colstee 4-0; Milan de Vries 5-0 (foto: ©EemsmondSport).

Vuurwerk in Stedum bij afscheid van Jan Spijk

Vuurwerk in Stedum bij afscheid van Jan Spijk

Good old Jan Spijk, een man van de club, heeft na achttien seizoenen afscheid genomen van het eerste elftal van vijfdeklasser Stedum. Hij speelde dit seizoen niet veel, maar stond altijd klaar als om zijn diensten werd gevraagd. De rasechte Stedumer vindt het welletjes geweest en tijd worden om plaats te maken voor de volgende generatie die de eer van de vereniging hoog moet houden.

Het uitzwaaien van de markante Stedumer ging in de aanloop naar het thuisduel niet onopgemerkt voorbij. De fans zorgden voor het nodige vuurwerk langs de zijlijn en Spijk, die vlak na rust werd gewisseld, kreeg uit handen van aanvoerder Yannick van den Berg een passend afscheidscadeau in de vorm van een ingelijst wedstrijdshirt en een dvd met hoogtepunten uit zijn voetbalcarrière. De presentjes werden in dank aanvaard. Jan Spijk heeft te kennen gegeven niet helemaal te zullen stoppen, maar zijn kunsten in het tweede elftal van Stedum te gaan vertonen. Behalve dat hij actief is als speler, is Spijk ook jeugdvoorzitter. Hij gaf dan ook aan dat hij nu meer tijd in de club kan steken. Aandacht was er overigens ook voor de grensrechters Jordy Veen en Boelie de Sturler, die eveneens een aardigheidje kregen. Dat gold ook voor speler Robert Heerspink die na één seizoen Stedum zijn heil elders gaat zoeken. Hij kreeg eveneens een ingelijst wedstrijdshirt. Op bovenstaande foto vanaf links: Jordy Veen, teammanager Fokko Smit, Jan Spijk, Matthijs Colstee, Erik Sevenhuijsen en rechts nog net in beeld Lars Hofman.

NEC Delfzijl officieel kampioen na remise in Spijk

NEC Delfzijl officieel kampioen na remise in Spijk

NEC Delfzijl heeft de titel in de 4e Klasse E van het zaterdagvoetbal nu ook officieel binnen. In Spijk werd met 1-1 gelijk gespeeld tegen thuisclub Poolster. Dat was genoeg voor de Havenkanters om Corenos, dat met 1-0 van Omlandia verloor, ook qua punten op afstand te houden. Een boeiend slotstuk werd het niet op het sportpark Oldencate in Spijk, waar Poolster bijna zelf nog een feestje had kunnen bouwen toen het diep in de tweede helft aan de leiding wist te komen door een benutte strafschop. Winnen was namelijk een vereiste om nacompetitie te mogen spelen. Zo ver zou het niet komen en dus werd al het meegenomen vuurwerk afgestoken voor de Delfzijlsters, die het volgend seizoen in de derde klasse mogen proberen.

Er was in ieder geval voor voldoende sfeer gezorgd op het sportpark van de geelzwarten. De eigen ‘harde kern’, aangeduid als de Sfeermakers van het Noorden, zorgden voor voldoende kabaal achter het doel en ook de aanhang van NEC Delfzijl had voor het nodige knalwerk gezorgd. Vlak voor de aftrap werd het hoofdveld zelfs even aan het zicht onttrokken vanwege een enorme rookwolk. Nadat er een minuut stilte in acht was genomen vanwege het overlijden van een lid van de Delfzijlster club, kon er uiteindelijk een begin met de wedstrijd worden gemaakt. Het feestje was eigenlijk al een week eerder op bescheiden wijze gevierd, want al had NEC Delfzijl in Spijk ook verloren en was Corenos op gelijke hoogte gekomen, dan nog zou het veel betere doelsaldo in het voordeel van de koploper uitvallen. En dus stond er op het laatste competitietreffen totaal geen druk meer voor de bezoekers. En dat was ook te zien. Het spel oogde slordig, onzorgvuldig en NEC Delfzijl leek ook niet van plan om het seizoen in stijl af te sluiten. De gastheren daarentegen leken enigszins verrast door de wat timide houding en in een laag tempo spelende kampioen, maar durfden ook niet voluit te gaan. De vrees was kennelijk aanwezig dat een versnelling van de gasten hen duur zou komen te staan. Het publiek kreeg daardoor een uitermate saaie eerste helft te zien waarin beide doelmannen geen enkele keer echt op de proef werden gesteld en er niet een uitgespeelde kans genoteerd kon worden. De eerste schuchtere poging van de bezoekers kwam van de voet van Jari Slort. Vanaf de rechterkant probeerde hij de bal in de verste hoek te deponeren. Doelman Daan Bos zag het leer naast verdwijnen. Aan de andere kant was het Mark Lijnema die twee keer in de zestien meter van NEC Delfzijl opdook. De eerste keer maakte hij een beweging teveel, de tweede keer greep de defensie van de Delfzijlsters adequaat in. En dat was het dan ook wel voor de thee.

Na de doelwisseling veranderde er niets aan het spelbeeld. Wel aan de samenstelling van NEC Delfzijl, waar de geblesseerde Jari Slort en Ruben Stam zich lieten vervangen door Joost Kombrink en Sem Switynk. NEC Delfzijl bleef ook nu verkeerde keuzes maken, liep teveel met de bal en zag de opbouw in een vroeg stadium door eigen toedoen verstoord worden omdat passes over een meter of twintig niet of nauwelijks aan kwamen. Toch leken de gasten kort na rust op voorsprong te komen. Een voorzet van Morrisson Sodiko belandde op rechts bij Sem Switynk. Die wist het speeltuig niet vol te raken, maar zag de bal vi de voet van Samir Ennaciri tegen het nylon belanden. De vreugde over de treffer was van korte duur, want de vlag ging omhoog vanwege vermeend buitenspel. Dat leek een vreemde beslissing, omdat Poolster-speler Colin Uilhoorn nog zo’n beetje op de achterlijn terug was te vinden. Hoe dan ook, de treffer werd geannuleerd. Binnen een tijdsbestek van een kwartier verschenen er aan beide kanten nog wat verse krachten binnen de lijnen en als er al wat tempo in het duel zat, dan werd dat er door die wisselingen al snel weer uit gehaald. Sem Switynk had na 74 minuten zijn team op voorsprong moeten schieten toen hij achter de defensie van Poolster opdook. Hij mikte echter te hoog en was daar zichtbaar gefrustreerd over. Niet helemaal ten onrechte, want vijf minuten later zag hij zijn team op achterstand komen. Een aanval van Poolster over de rechterkant leverde balbezit op voor invaller Nils Bansema. Hij wist zich langs Bas Boersema, ook al ingevallen, te wurmen en werd vervolgens door de Havenkanter aangetikt. De overtreding werd net buiten de zestien meter ingezet, maar scheidsrechter Luc Leenknegt kende geen genade. Hij deponeerde de bal op de stip en vervolgens was het Jesse Smit die zijn zestiende van het seizoen liet noteren: 1-0. De droom van nacompetitievoetbal om promotie was binnen enkele minuten vervlogen. Een afgeslagen aanval van Poolster leidde op links tot balbezit voor Gillermo Slijngaard. Die verstuurde een crosspass over de hele breedte van het veld richting Sem Switynk. Hij schoot het leer beheerst in de verste hoek: 1-1. Niet veel later had het zomaar weer raak kunnen zijn, maar vier aanvallers van NEC Delfzijl bleken niet in staat om een enkele verdediger en Poolster-goalie Daan Bos te verschalken. En daarmee was in één poging het hele wedstrijdbeeld wel neergezet. Het was het namelijk allemaal net niet aan Delfzijlster kant. Daar maalde na afloop echter niemand om, want na het laatste fluitsignaal kon het feestgedruis losbarsten. De titel was definitief binnen.

Bas Groeneveld (Poolster): ‘Ja, dit is balen natuurlijk. We waren tien minuten verwijderd van het spelen van nacompetitie. Het zou een prachtig resultaat zijn geweest na een seizoen waarin we het met name de topploegen flink lastig hebben gemaakt. We kunnen niet zeggen dat we het hier vandaag hebben laten liggen. We hebben al eerder in deze competitie punten laten liggen tegen teams waar dat absoluut niet nodig was geweest. Ik ben tevreden over de manier waarop we hebben gespeeld, al waren we dan ook wel verrast over de speelwijze van NEC Delfzijl. We dachten echt dat ze er vol op zouden klappen. Het ontbrak ze echter aan tempo en creativiteit. Wij zijn vandaag misschien wel te lief voor hen geweest.’

Roy Kamps (NEC Delfzijl): ‘Het klopt dat dit een hele saaie wedstrijd is geweest.  Maar ja, wij hoefden ook niet zo nodig. We hebben Poolster de bal gelaten. Zij moesten namelijk winnen. Het publiek zal het niet leuk hebben gevonden, maar wij wilden hoe dan ook niet verliezen. Na die strafschop dacht ik nog even dat dit toch zou gaan gebeuren. Gelukkig wisten we het echter vrij snel recht te trekken. Daarna hadden we, met wat meer rust aan de bal, ook nog kunnen en misschien wel moeten winnen. En ik ben van mening dat die goal van ons vlak na rust ten onrechte is afgekeurd. Er stond namelijk nog een speler van Poolster op de achterlijn, dus dat kon nooit buitenspel zijn geweest.. Maar goed, we zijn kampioen. We hebben het hele seizoen geroepen dat dit ons enige doel was en het is ook wel terecht dat we de titel hebben gepakt. We hebben moeilijke jaren gekend, maar ik moet mijn selectie een groot compliment maken. Het is met name het laatste jaar een hecht team geworden en dan is dit een hele mooie beloning.

Poolster – NEC Delfzijl 1-1 (0-0); 79. Jesse Smit 1-0 (strafschop); 84. Sem Switynk 1-1 (foto: ©EemsmondSport).