jul 27. 2025 | Interview
Met twee overwinningen en zes remises speelde VVSV ’09 afgelopen seizoen de rol die de buitenwacht op voorhand wel een beetje in gedachten had voor de Ulrumers. Een echte hoogvlieger zal het team van Auke Doornbosch komend seizoen naar verwachting ook niet worden. ‘Het gaat opnieuw heel lastig worden. Ik hoop alleen maar dat we wat hoger eindigen dan de laatste plaats waar we nu stonden’, blikt de inwoner van Niekerk vooruit.
VVSV ’09 beschikt over een kleine groep spelers en voetballers staan ook nu niet bepaald te dringen om de huidige selectie van de Ulrumers te komen aanvullen. Sterker nog, het aantal jeugdleden nam af en uiteindelijk ging men op dat gebied een samenwerking aan met Kloosterburen en FC LEO. Het wordt de tweede poging om tot een samensmelting te komen. De eerste keer mislukte een fusie tussen het toenmalige UVV ’70 en Zeester en daaruit ontstond dan ook uiteindelijk VVSV ’09. Doornbosch gaat het komend seizoen opnieuw proberen om het vlaggenschip van de club naar successen te leiden. De oefenmeester kan zich in ieder geval gelukkig prijzen met de komst van Thijs Boer, Dion Wieringa en Ivar van Ark. Jongens die in Groningen studeren en bij The Knickerbockers speelden. Hun studiegenoot Mathijs Grijpstra wist ze over te halen om hun geluk in Ulrum te beproeven. ‘Wat dat voor spelers zijn en wat ze in huis hebben weet ik niet, dat moeten we afwachten. Maar ik ben blij met alles wat er bij komt’, zegt Doornbosch.
Hij zag alleen Harm Klaver afhaken. Die doet een stap terug, terwijl Mark Kleefman vanwege zijn studie ook in mindere mate beschikbaar is. Het wordt dus weer roeien met de riemen die de oefenmeester ter beschikking heeft. Het is dan ook niet ondenkbeeldig dat hij vanwege de krappe selectie van veertien spelers meer dan eens een beroep moet doen op spelers vanuit het tweede elftal. Daarbij valt bijvoorbeeld te denken aan ‘oudgedienden’ zoals Hans Steigstra en Popke Jan Zwart. Al zal het voor laatstgenoemde wat lastig worden, want hij is vaak afwezig omdat hij piloot is.
Dat het ook nu geen gemakkelijk voetbaljaar gaat worden, beseft Doornbosch dan ook als geen ander. Hij is er de man echter niet naar om de handdoek snel in de ring te gooien en gaat er gewoon weer voor. ‘Kijk, je weet natuurlijk niet hoe dat proces van de fusie verder gaat lopen. Als dat snel gaat, kan dit wel eens het laatste jaar worden dat we als zelfstandige vereniging in de competitie spelen. De tijd zal het leren en eigenlijk moeten we daar ook niet teveel bij stil staan. We richten ons nu op het komende seizoen en hopen in ieder geval beter voor de dag te komen.’ In het rijtje van favorieten voor de titel ziet Doornbosch RZ Baflo, Warffum en OKVC staan. Toch zouden er volgens hem ook zomaar andere teams voor verrassende resultaten kunnen zorgen. Daarbij denkt hij onder meer aan Noordpool UFC en FC LEO. Voor zijn eigen team hoopt de coach dat ze af en toe een uitschieter kunnen maken. Incidentele succesjes die er in elk geval voor moeten zorgen dat de competitie vanuit Ulrumer perspectief wat meer kleur krijgt. En hoe hij dat wil doen? ‘Door in ieder geval het spel simpel te houden. Een systeem te spelen dat voor iedereen te begrijpen valt. Dan moet het in mijn ogen goed komen.’ (foto: ©Ronnie Afman).
Selectie VVSV ’09: Jochem Kooi, Wilfred Kooi, Thijs Boer, Mathijs Grijpstra, Jordy Mertens, Mees Valkema, Daniël van Dijk, Rick Meijer, Luuk Visser, Ivar van Ark, Dion Wieringa, Dylan Krol, Mark Kleefman en Michel Veldman (foto: ©Ronnie Afman).
jul 27. 2025 | Interview
De Zuidbroek Noordbroek Combinatie, kortweg ook wel ZNC genoemd, kwam er in het eerste jaar in de vierde klasse niet aan te pas. Het team van trainer Geert Dreise wist zich ook via de herkansing niet te handhaven en moet het dus een stapje lager proberen. Stabiliteit creëren en bovenin meedoen is het uitgangspunt voor de start van het nieuwe seizoen.
Het was al vrij snel duidelijk dat de vierde klasse te hoog was gegrepen voor ZNC. Geen schande en hoewel men graag nog een seizoen aan het leerjaar had vastgeknoopt, was er geen man overboord toen de degradatie een feit was. ‘De afgelopen jaren is er veel veranderd bij ZNC. We zijn van de zondag naar de zaterdag gegaan en ook binnen het spelersarsenaal zijn er veel wijzigingen ontstaan. Het heeft tijd nodig om alles weer recht te trekken en daar zijn we nu mee bezig. Dus is het zaak om de rust te bewaren en stabiliteit te creëren. Je moet jongens de ruimte geven om te kunnen groeien en fouten maken hoort daar bij. Sportief gezien was het afgelopen seizoen niet best, maar de opkomst op de trainingen was altijd goed en de sfeer bleef prima. Nu is er een talentvolle groep die zal blijven groeien. Ook in de jeugd loopt talent genoeg, dus ziet de toekomst van ZNC er in mijn ogen goed uit’, zegt Dreise.
Iets dichterbij is natuurlijk de naderende competitie en bestaat ook de vraag hoe ZNC de degradatie heeft verwerkt. Meteen terugkeren naar de vierde klasse zou een mooie uitdaging zijn, maar Dreise weet ook dat dit geen eenvoudige opgave gaat worden. ‘We gaan daar in ieder geval ons uiterste best voor doen. Ergens bovenin een plek zien te vinden zou in de ogen van de coach al heel mooi zijn. Hij ziet in VVS en SC Scheemda de voornaamste kandidaten voor de titel in de 5e Klasse G al zou BATO volgens hem ook nog wel eens kunnen verrassen.
Dreise heeft Maarten Hager zien afhaken voor de eerste selectie. Hij gaat lager spelen. Na lang blessureleed sluiten Olivier Bruining en Jeffrey van der Veen weer aan. Daarnaast hebben ze bij ZNC ook wat nieuwelingen welkom geheten. Doelman Richard Zuidema is overgekomen van ASVB. In aanvallend opzicht heeft ZNC zich weten te verzekeren van de diensten van Jasper Been, die voorheen bij HSC actief was. En dan is er nog Lars Wierenga. Dat is ook een speler voor de voorhoede. Hij komt over van de JO19 van Veendam 1894. Zowel Been als Wierenga hebben in de jeugd van ZNC gespeeld en keren nu dus terug op het oude nest. ‘Met de aanvullingen is er in mijn optiek meer mogelijk. We willen dan ook zelf bepalender gaan spelen. Hoger op het veld staan en eerder de bal veroveren om zo meer kansen af te dwingen. Dat vergt aanpassingen, maar ik heb er vertrouwen in dat ons dit gaat lukken’, aldus Dreise. Hij heeft de tijd om samen met zijn assistent Tjepke Schreuder en verzorger/leider Nick Speelman iets moois neer te zetten, want de coach is nog minimaal twee seizoenen aan de club verbonden. Daarna kijkt hij wel weer wat de volgende stap gaat worden. ‘We hopen er voor nu in ieder geval een mooie competitie van te kunnen maken.’
Selectie ZNC: Richard Zuidema, Daan Hulsebos, Leon Dijk, Vincent Scholten, Bert Bos, Olivier Bruining, Jeffrey van der Veen, Melvin Slaper, Olaf Falke, Sven Niemeijer, Tom van Dijk, Joy van der Laan, Dani Prins, Lars Wierenga, Jasper Been en Jorrick Jonker.
jul 25. 2025 | Interview
Bij SV Woltersum is de derde helft over het algemeen net zo gezellig en ontspannen als de voorbereiding op een wedstrijd. En toch nemen ze bij de zondagclub hun hobby uiterst serieus. Met 23 punten uit 22 wedstrijden eindigde het team van Adem Secer afgelopen seizoen net onder de middenmoot. Te weinig vindt de oefenmeester, die aan zijn derde seizoen bij de witzwarten begint. Er moet meer komen. Een eerste vereiste daarbij is dat de selectie compleet zou blijven en in die opzet is Secer in ieder geval geslaagd.
De selectie voor het komende seizoen kent geen grote geheimen. Wat er nog aan ontbreekt is een doelman. Goalie Niels Hofman is naar derdeklasser Wildervank vertrokken en dus is men binnen de Woltersummer gelederen naarstig op zoek naar een nieuwe man onder de lat. Ook Vincent Jonkman heeft het sportpark aan de Dobbestraat achter zich gelaten. Hij is gestopt met voetballen en vervolgt zijn carrière als KNVB-scheidsrechter. Daar staat tegenover dat Secer de van SV De Heracliden overgekomen Michael van der Veen aan zijn selectie heeft kunnen toevoegen. De al gestopte Sjors van der Veen (SGV) heeft de kicks eveneens weer uit de kast getrokken en is dus ook bij SV Woltersum te bewonderen. ‘Michael van der Veen kunnen we heel goed op rechts als aanvaller gebruiken en Sjors van der Veen zie ik wel als rechtsback of rechtshalf spelen. Hij heeft vorig seizoen een paar keer met ons meegetraind en gaf toen te kennen eigenlijk wel weer te willen spelen. Wij zijn daar natuurlijk erg blij mee. Het lijkt me een leuke voetballer.’ Voor de rest is het nog even afwachten hoe het verder gaat met jongens als Dylan Dijkema en Michael de Vries. Zij zitten nog steeds in de lappenmand, maar Secer hoopt dat ze wel weer kunnen aansluiten. Dat is met de inmiddels wel herstelde Dani van Dijk en Dennis Ruben wel het geval en daar wordt het volgens de coach niet minder van.
Een hoofdrol was er voor SV Woltersum nog niet vaak weggelegd. Daarvoor was het team te wisselvallig en moest het te vaak met een minimum aan spelers op pad. Het laatste jaar ging dat de goede kant op en werden er ook een aantal leuke resultaten geboekt. De voornaamste doelstelling is dan ook om plezier in het voetbal te houden. Hoewel? In het achterhoofd van de trainer speelt toch een beetje het idee dat hij eigenlijk met zijn elftal wel een periode zou willen pakken. Met de huidige groep zou dat volgens hem moeten lukken.
Wie er uiteindelijk met de titel vandoor zal gaan is volgens hem lastig om te zeggen. In de voorbije competitie zijn er veel diverse en ok wel verrassende uitslagen geweest. Kijk bijvoorbeeld maar nar Usquert. Ze draaien een prima eerste periode, pakken dan ook de tussentijdse titel, maar spelen niet zo’n geweldige tweede en derde periode. Bareveld daarentegen was het hele seizoen stabiel en aan het einde pakken ze ook nog het kampioenschap. Als wij ook stabiel en fit blijven, waarom zouden wij dan geen prijs kunnen pakken?’
Secer heeft in ieder geval nog een contract voor een jaar. Hij maakt zich daar niet druk om. ‘Wat er in de toekomst gebeurd is een zorg voor later. Wat mijn betreft ligt mijn eerste keus bij SV Woltersum. Met hen wil ik aanvallend voetbal spelen. Dat is leuker om te doen en ook goed voor het publiek. Tegendoelpunten zullen we zeker krijgen, als we maar zorgen dat we er telkens eentje meer maken is er niks aan de hand.’ Het zou volgens hem hartstikke mooi zijn om als trainer nog een keer kampioen te worden met SV Woltersum. Als speler maakte hij dat mee in het seizoen 2003/2004. Toen werd de titel voor de neus van Borgercompagnie weggekaapt en scoorden de witzwarten maar liefst 101 keer in 26 wedstrijden. ‘Ik hoop dat mijn team dat gevoel ook een keer mag krijgen, want dat is echt fantastisch om te beleven.’
Selectie SV Woltersum: Michael van der Veen, Loek Mulder, Tabe van de Laan, Bram Lindenhoff, Dani van Dijk, Martijn Buls, Cees bij de Leij, Marco van Dijk, Bram van der Veen, Noah Darwinkel, Ronald Van der Lei, Guus Tammens, Ruben Oldenburger, Ronald Eerkens, Quinten De Vries, Miquel Korte, Dennis Ruben, Christiaan Topelen, Sjors van der Veen, Dylan Dijkema en Michael de Vries.
jul 25. 2025 | Interview
Bij vijfdeklasser Wagenborger Boys staat komend seizoen Jarno Medema aan het roer. Hij heeft het stokje overgenomen van Elle Smit. Medema heeft altijd de ambitie gehad om ooit hoofdtrainer te worden en maakt zijn debuut bij de club waar het nog steeds niet mee wil vlotten. De club die in het seizoen 2014/2015 voor het laatst een periode wist te pakken en de laatste zes jaar niet in staat bleek om hoger te eindigen dan een tiende plaats. En toch vindt de debuterende hoofdtrainer dat er meer mogelijk is in Wagenborgen.
Vier jaar geleden werden de eerste stappen op het trainersvlak door Medema gezet. Bij DVC Appingedam begon hij als jeugdtrainer van de JO17-1 en afgelopen seizoen was hij de assistent van hoofdtrainer Eddy Tuik bij DVC. Hij had nooit gedacht dat de kans om hoofdtrainer te worden zich zo snel zou aandienen, maar greep hem met beide handen aan. Een kunstgrasveld, verzorger, keeperstrainer en een grote trainingsgroep. Dat mag je rustig een luxe voor een vijfdeklasser noemen. Zijn carrière als hoofdtrainer beginnen bij een groeiende club als Wagenborger Boys ziet Medema als een mooie kans.
Dat er werk aan de winkel is, weet hij maar al te goed. Met negen punten uit twintig wedstrijden, eentje meer dan hekkensluiter Westerlee, kun je als coach alleen maar omhoog kijken en dat kan volgens Medema ook. ‘Er zit veel meer in deze groep dan er is uitgekomen. Dat heeft deels ook te maken gehad met langdurige blessures van bepalende spelers. Er zijn dit seizoen spelers uit de O17 doorgeschoven naar het eerste elftal. Ik denk dat deze mix van jonge en ervaren spelers een ideale combinatie is om als team te groeien.’ In dat team zal Martin Meijer ontbreken. Hij heeft het te druk met werk en is de veertig ook al gepasseerd. Wesley Sannes is op de weg terug en Jarnik Slagter is een van die spelers waar de Boys het in de toekomst van moet hebben. Hoe we dat allemaal gaan invullen zullen we de komende tijd moeten uitzoeken. We hebben nog wel even tijd voordat er wordt afgetrapt.’
Medema vindt in ieder geval dat hij over een leergierige groep beschikt waar veel rek in zit. Voor de komende competitie ziet hij in SC Scheemda en BATO de ploegen die bovenin gaan meedoen en eigenlijk moet ik VVS ook in dat rijtje plaatsen. ‘We zullen wel zien hoe het bij ons gaat lopen. Ik hoop samen met mijn leider Reitze Enderle dit team zo ver te krijgen dat we over een paar jaar misschien wel in de vierde klasse kunnen spelen.’
Selectie Wagenborger Boys: Arjan Levinga, Roy de Vries, Daan Huizinga, Jarnik Slagter, Rick Hilbrink, Jaap Enderle, Erik Kort, Marian Robert, Bram Brons, Ruben de Gries, Fokko Jan Sebens, Laurens Wagt, Roy Poker, Thomas Schrikkema, Matthijs Schrikkema, Bart Hiemstra, Erwin Boertien, Wesley Sannes, Arjan Haveman, Floris Muntinga, Jayden Bruggeman, Niels Berends en Twan Hiemstra.
jul 25. 2025 | Interview
Bij Kloosterburen hoopt men dit seizoen voort te borduren op een speelwijze die in de laatste periode van de afgelopen competitie is ingezet. ‘We zijn dan ook van plan om op dezelfde voet verder te gaan’, legt trainer Willem Kluin uit. Wat die tactiek precies inhoudt wil de oefenmeester niet verklappen. Wat hij met zijn ploeg wil is wel duidelijk. Hoger eindigen dan de tiende plaats die de mannen uit het carnavalsdorp nu ten deel is gevallen.
De selectie van Kluin blijft zo goed als intact ten opzichte van het voorbije competitiejaar. Alleen Olger Jonker valt weg. Hij gaat lager spelen, maar is volgens de oefenmeester wel beschikbaar als de nood aan de man komt. Dat hoger eindigen was eigenlijk al een doel op zich. ‘We hebben dat in de laatste fase van de competitie met elkaar besproken. Dat gaat echter lastig worden, want in die resterende vijf wedstrijden die we nog moesten spelen hebben we juist veel punten weten te behalen. Daardoor hebben we de doelstelling onbedoeld al moeilijker voor onszelf gemaakt dan we vooraf dachten.’ Over de indeling en mogelijke favorieten voor de titel houdt Kluin zich ook op de vlakte. ‘Dit is een competitie met veel kapers op de kust. De ploeg die het meest constant is zal kampioen worden.’
Kloosterburen bevindt zich momenteel in een soort van overgangsfase. De gesprekken met VVSV ’09 en FC LEO over een fusie zijn begin vorige maand in gang gezet. Volgende maand volgt een tweede gesprek over een mogelijke samensmelting van de seniorentak. De jeugd van de drie verenigingen is al een samenwerkingsverband aangegaan onder de noemer SJO De Marne. Kluin is wel benieuwd hoe snel dat proces zal gaan. Omdat een en ander nog in onderzoek is, liggen de prioriteiten vooralsnog bij Kloosterburen zelf. ‘Voor mij is het in ieder geval zaak om met de selectie een goede start van het seizoen te maken en de carnavalstijd zo goed mogelijk door te komen. Hopelijk kunnen we dan net zo sterk eindigen als het afgelopen seizoen.’
Selectie Kloosterburen: Sander Adema, Bas Bolt, Kevin Kat, Stan Stavenga, Niels van der Maar, Jeroen Holman, Peter Reitsma, Jorn Bolt, Mathijs Voos, Niels Bolt, Rowan Bolt, Rick Seelen, Jurgen Kat, Sam Hanenburg, Tim de Vries, Bas Amsing en Mathijs Wolterman.
jul 25. 2025 | Interview
SV Bedum heeft het met name de laatste twee jaren moeilijk gehad in de tweede klasse. Vers in het geheugen ligt nog de Houdini-act van twee seizoenen geleden, de afgelopen competitie wisten de paarshemden ook maar ternauwernood aan degradatievoetbal te ontsnappen. Het blijft volgens trainer Gerben Wollerich dan ook moeilijk om een doelstelling uit te spreken. ‘We weten nu wat het is om tegen degradatie te moeten vechten. Dat willen we deze competitie zien te voorkomen’, aldus de oefenmeester.
Vorig jaar sprak hij die wens ook uit, maar bleek dat in de praktijk toch wat lastiger te realiseren. ‘We troffen veel ploegen van een vergelijkbaar niveau. Uiteindelijk wisten we als achtste te eindigen en ik denk dat we nu hoger moeten kunnen komen. In die zin is er dus toch eigenlijk een soort van doelstelling’, zegt Wollerich. Om dat te bewerkstelligen moet er op het veld in ieder geval sprake zijn van ontwikkeling. ‘We willen beter worden in onze manier van spelen. Daarin kunnen we nog flinke stappen maken. Dat gevoel leeft ook binnen de spelersgroep. Iedereen heeft er weer zin in en wil er vol voor gaan.’ Wollerich, die aan zijn tweede seizoen bij de Bedumers begint, verwacht dat Gorecht opnieuw bovenin mee zal doen. Noordscheschut hoort daar volgens hem ook bij, net als Drenthina. Achilles 1894 heeft zich weten te versterken en ook dat is volgens hem een interessante ploeg om in de gaten te houden. ‘Het gaat bovenin in ieder geval spannend worden. Van teams als Zuidlaren, Alcides, Marum, Roden en GVAV Rapiditas weet ik te weinig om daar een oordeel over te geven.’
Hoe de selectie er uit komt te zien weet Wollerich nog niet. Duidelijk is wel dat Jorik Smienk (Zuidhorn), Thijs Boer en Milan Smit (VVSV ’09) en Patrick Venema (Oosterparkers) niet in het paars terugkeren. Daarnaast gaat Stijn Hekstra lager spelen en stopt Hakim Achdaf. Wollerich ziet in ieder geval doelman Jos Broekmans vanuit Winsum weer op het oude nest terugkeren. Mark Geukes is een nieuw gezicht in Bedum. Hij komt over van Westerwolde. Wollerich wil in ieder geval naar een kleinere en hechtere spelersgroep toe. ‘Vorig seizoen hebben we met een erg grote groep gewerkt. Dat moet nu anders. Ook moet de intensiteit van de trainingen omhoog en komt de lat hoger te liggen. We streven naar een selectie met spelers van een gelijkwaardig niveau. In de eerste weken van de voorbereiding moet blijken wie het vereiste niveau heeft en met hoeveel spelers we uiteindelijk het seizoen in zullen gaan. Het zal in ieder geval een jonge groep zijn waar nog veel rek in zit.’
Wollerich denkt dat SV Bedum een mooie toekomst tegemoet gaat. Als alles volgens plan verloopt zal het nieuwe clubgebouw, door sommigen al hoofdklasse waardig genoemd, voorafgaande aan de eerste thuiswedstrijd van het seizoen officieel in gebruik worden genomen. ‘Het is een prachtig gebouw geworden dat goed bij de SV Bedum past en is een echte aanwinst voor de vereniging en het dorp. Daar ben ik graag onderdeel van.’ Hij zegt dan ook dat hij het goed naar zijn zin heeft. ‘De klik met de spelersgroep en de staf is goed, dus ben ik tevreden. Ook maak ik zelf nog steeds stappen in mijn ontwikkeling en kijk bij voorkeur nooit te ver vooruit. Wat mijn toekomstplannen zijn? Daar kan ik niets over zeggen. Ik zie wel wat er op mijn pad komt. Het belangrijkste is momenteel SV Bedum. We willen voetbal spelen waar ik zelf ook graag naar kijk. Voetbal van achteruit, met een hoge intensiteit in het verdedigen en bij voorkeur hoog op het veld. Het mooiste is als je voetbalplezier op het veld terugziet. Dat vind ik als trainer het allerbelangrijkste. Hoe we dat dit seizoen samen als team bereiken, is een interessant proces waarin we ook stappen willen maken. Daar gaan we voor.’
Selectie SV Bedum: Lars van der Sluis, Jos Broekmans, Rutger Faber, Jimi Hoeksema, Rik Bolt, Robin ten Kate, Ramon Nijdam, Mart Slager, Youri ter Arkel, Yorick Walraven, Mark Geukes, Dylan ter Arkel, Yannick Norden, Nigel Bakker, Robert Kwant, Bart Ludwig, Marco Smit, Kas Huttenga, Thijs Kooij, Thijmen van Houten, Thijs Boskamp en Mark Kruizinga.