Poolster klopt koploper SIOS in matige topper
De topper in de 4e Klasse E tussen Poolster en het bezoekende SIOS is op sportpark Oldencate in Spijk in een 2-0 zege geëindigd voor de gastheren. Dankzij de vierde overwinning op rij hebben de geelzwarten de Sauwerder lijstaanvoerder weten te achterhalen, al moet daar wel bij worden opgemerkt dat SIOS een wedstrijd minder heeft gespeeld. Wie op een boeiende en spectaculair duel had gerekend, kwam bedrogen uit. Behoudens een fase in de eerste helft viel het duel in zijn algemeenheid vooral op door slordig voetbal van beide kanten, waarschijnlijk veroorzaakt doordat er toch veel spanning op de tweestrijd stond.
Voor aanvang van het duel keken de beide coaches vol vertrouwen uit naar de clash. ‘We zijn er klaar voor. Ik hoop dat we er een mooie middag van kunnen maken en een gaatje weten te slaan’, sprak Quincy Dijkstra van SIOS. Het enige vraagteken was eigenlijk Stefan Bultena. Die was niet geheel fit en begon dan ook op de bank. Zijn collega Bas Groeneveld had ook weinig reden tot klagen en was met zijn team vast van plan om de goede lijn van de afgelopen weken door te trekken. En precies daar leek het mis te gaan. Poolster heeft wel vaker last van een moeilijke aanvangsfase waarin het, als een volleerde diesel, eerst op gang schijnt te moeten komen. SIOS zat er na het eerste fluitsignaal wel bovenop, had het betere van het spel en dwong de thuisclub achteruit. Na zes minuten had Coen Sijbolts snode plannen. Hij struikelde over de goed uit zijn goal gekomen Cas Schipper. Niet veel later scheerde een harde kopbal van Flaviou Fatima, na een vrije trap van Bauke Hoekstra, langs de verkeerde kant van de paal. Poolster kwam die matige fase zonder kleerscheuren door en mocht daarbij van geluk spreken.
Het duurde precies zestien minuten alvorens Poolster van zich deed spreken. En beide keren was het Kevin Bijlsma die een hoofdrol speelde. Zijn eerste, scherp indraaiende corner kon bij de eerste paal nog net door doelman Leroy Munters naast worden getikt. De tweede poging van de goed spelende Spijkster leverde meer succes op. Het leer viel bij de tweede paal op het hoofd van Robbert Kok, die het speeltuig tegendraads tegen het nylon liet landen: 1-0. Een slippertje van de defensie van SIOS die zich daarna, onder leiding van de goed acterende Rick Heim, in het eerste bedrijf niet nog een keer zou laten verschalken. Aan de andere kant had Remco Kamphuis meer moeten doen met de vrije trap van Bauke Hoekstra en zag Bo Tukker een inzet rakelings naast gaan. Flaviou Fatima had de pech dat hij een prima kopbal door goalie Cas Schipper onschadelijk gemaakt zag worden en bij een tweede poging het gevoel voor richting miste en hoog over kopte. De levendige, maar tevens rommelige eerste helft was na de openingsgoal wat meer in evenwicht. Beide ploegen kwamen niet echt in hun spel. De foute passes en lange ballen stapelden zich in ijltempo op en het niveau was bij tijd en wijle dan ook niet best.
Wellicht zou de tweede helft meer soelaas bieden. Duidelijk was in ieder geval dat bij SIOS de rem er hoe dan ook af moest. Het tweede bedrijf wilde echter maar niet op gang komen. De eerste opwinding ontstond vanwege een gele kaart die Poolster-speler Mark Lijnema kreeg. Ploeggenoot Jelmar Christiaans had toen al met vuur lopen spelen. Hij ontsnapte aan zijn tweede geel omdat hij te weinig afstand had genomen bij een vrije trap van SIOS. Een tegenvaller voor de gasten was het met een hamstringblessure uitvallen van prijsschutter Bo Tukker. In zijn plaats verscheen Stefan Bultena binnen de lijnen. Het was lang wachten alvorens er voetballend weer iets te beleven viel in het tweede bedrijf. Of hij nou wel of niet buitenspel stond was achteraf niet zo interessant, maar de te flegmatiek spelende Jesse Smit had een volgende Spijkster treffer op de schoen liggen. Hij liet zich de bal te simpel ontfutselen. Na driekwart wedstrijd was er eindelijk weer een soort van opleving merkbaar. Eerst was het de stabiel spelende Tom Dijkman die een voorzet van Kevin Bijlsma dacht af te ronden. Hij mikte echter net te hoog en zag de bal rakelings over de deklat verdwijnen. Een minuut later had de gelijkmaker ook zomaar kunnen vallen toen de bal vanaf de zijkant het strafschopgebied van Poolster in werd geslingerd. Wie de bal nou als laatste had geraakt werd niet helemaal duidelijk, maar wel was zonneklaar dat de thuisclub was ontsnapt.
Met gele prenten voor de Sauwerders Flaviou Fatima en de te lang mopperende Menno Dijkstra brak het laatste deel van de wedstrijd aan waarin SIOS steeds meer risico’s moest nemen om na drie zeges niet tegen de vierde nederlaag in de competitie aan te lopen. De druk op het doel van Poolster was er wel, de echte overtuiging niet. Een daadkrachtig slotoffensief ontbrak. Nadat bij Poolster Nils Bansema in het veld was gekomen voor Mark Lijnema en Raoul van der Ploeg het veld had geruimd voor Daan Bos, viel de beslissing alsnog. Een prima interceptie van Jesse Smit op het middenveld leek in schoonheid te sterven. Omdat SIOS de bal echter net zo snel weer inleverde, mocht Nils Bansema het nog een keer proberen. Hij zag in de 91e minuut op rechts Jelmar Christiaans uit de rug van invaller Sander Bultena wegsprinten en bediende de goalgetter op maat. Ondanks het feit dat de aanvaller gedurende het duel teveel balverlies leed en eigenlijk redelijk onzichtbaar was, liet de spits nu wel zien dat hij dodelijk effectief kan zijn. Hij passeerde doelman Leroy Munters beheerst in de lange hoek en zette een handtekening onder z’n eenentwintigste competitietreffer: 2-0. Het was de genadeslag voor SIOS, dat met invaller Davey Munters nog een keer geel zag omdat hij, kennelijk gefrustreerd, met een voetbalschoen gooide.
Bas Groeneveld (Poolster): ‘Ik raak er al een beetje aan gewend dat we telkens wat moeizaam op gang komen. Gelukkig liepen we nu geen averij op en wisten we de eerste helft vervolgens aardig gecontroleerd mee te voetballen. Toch was het niveau niet denderend, maar dat gold voor beide ploegen. Het was allemaal te onrustig en te onzuiver. Wij kunnen veel beter dan dit. Desondanks ben ik blij met de vierde driepunter op rij en ook de resultaten van de ploegen onder ons pakken nog eens goed uit.’
Quincy Dijkstra (SIOS): ‘We hadden een mooie slag kunnen slaan. In de eerste helft vond ik ons voetballend beter en hadden we twee keer moeten scoren. Vooral in de tweede helft waren we slecht aan de bal. Toen gingen we teveel mee in het spelen van lange ballen en het vechtvoetbal van Poolster. Je verliest zonder weggespeeld te worden en het ontbrak ons aan geluk. Dat is erg zuur en dit hadden we zeker niet verdiend al zullen we wel moeten leren om een beter slotoffensief neer te zetten. Dat was matig van onze kant.’
Poolster – SIOS 2-0 (1-0). Robbert Kok 1-0; Jelmar Christiaans 2-0 (foto: ©Angela Smit-Flikkema).


