Moeizame zege Zeester op Kloosterburen
Eenvoudig ging het allemaal niet, maar uiteindelijk heeft Zeester op sportpark Westerklooster in Kloosterburen een 1-2 zege weten te behalen tijdens het midweekse voetbalavontuur op de dinsdagavond. En daar mochten met name de gasten heel tevreden mee zijn.
Zeester begon sterk aan de uitwedstrijd. De gastheren wisten geen grip op de tegenstander te krijgen, die met veel druk naar voren speelde, erg beweeglijk was en veel energie in de duels stak. Er stonden amper vijf minuten op de lok toen de Zoutkampers al drie keer voor het Kloosterbuurder doel waren verschenen, maar er niet in slaagden om de bal tussen de palen door te schieten. Enerzijds omdat de voorwaartsen het vizier nog niet op scherp hadden staan en anderzijds omdat doelman Sander Adema in de weg stond. Kloosterburen had even tijd nodig om de poppetjes wat anders neer te zetten en kreeg gaandeweg de eerste helft steeds meer controle over de wedstrijd. Sterker nog, met een laag schot tussen twee verdedigers door wist Rick Seelen de Kloosterbuurders in hun voorlaatste thuiswedstrijd ooit al vrij snel op voorsprong te zetten: 1-0. Zeester probeerde vooral via Vince van der Veen voor gevaar te zorgen. Hij stond dan ook aan de basis van de gelijkmaker. Zijn steekbal op Dennis Sloot betekende binnen het kwartier een 1-1 tussenstand. Het duel was daarna in evenwicht. Aan de stand zou in de eerste helft niets meer veranderen.
Nadat er van doel was gewisseld kwam Kloosterburen sterk voor de dag. Via Rick Seelen en William de Lange creëerden de gastheren zich mogelijkheden om andermaal op voorsprong te komen. De treffer bleef echter uit. Omdat Vince van der Veen aardig in bedwang werd gehouden door Bas Bolt leek een opening aan Zoutkamper zijde ook geen voor de hand liggende optie. En toch zou die er komen. Verdediger Jeroen Holman trok na amper een uur spelen aan de noodrem toen een Zoutkamper dribbelaar wat al teveel mensen voorbij was gelopen. Hij deed dat binnen de beruchte lijnen en dus bleef er voor arbiter van dienst Pol niets anders over dan de bal op de stip te leggen. Jesse Tjoelker besloot dat karwei op zich te nemen. Hij schoot echter op de paal. In de rebound was Jordy Knol er als de kippen bij om het speeltuig alsnog achter goalie Sander Adema te deponeren: 1-2.
Kloosterburen deed er vervolgens van alles aan om in ieder geval de gelijkmaker nog op het bord te krijgen, voerde de druk op maar slaagde niet in die missie en dus waren de druiven zuur omdat de thuisclub minimaal een punt aan het treffen had moeten overhouden. Zeker omdat men vond dat een door William de Lange ingekopte bal in een wirwar van spelers met de hand zou zijn weggeslagen, ook een strafschop had moeten worden. Scheidsrechter Pol stond echter te ver van het gebeuren af om een en ander goed te kunnen beoordelen.
Willem Kluin (Kloosterburen): ‘Ik ben van mening dat ons een duidelijke strafschop is ontnomen. Dat vonden ze naderhand zelfs bij Zeester zo. Maar goed, we hebben het geprobeerd en eigenlijk was een gelijkspel ook wel de juiste verhouding geweest. Zeester was de meest gelukkige van de twee. Als trainer ben ik zeer tevreden over dat wat de jongens hebben laten zien. Het is echter jammer dat we onszelf niet hebben beloond met een goed resultaat.’
Jaap van der Ploeg (Zeester): ‘Dat van die vermeende handsbal heb ik niet meegekregen. Dat zal de keeper wel zijn geweest. Moeizaam was het in ieder geval wel. Behoudens het eerste kwartier vond ik het voetballend niks. Het was na de gelijkmaker van beide kanten een getrap in de diepte zonder er bij na te denken wat ze er eigenlijk mee wilden. Elke vorm van controle ontbrak. We hebben een groot deel van de wedstrijd naar niets gekeken dat op voetbal leek. Verschrikkelijk, maar wel effectief in het voorkomen van fouten achterin. Natuurlijk ben ik blij met de drie punten, maar ik schaam me diep voor de mensen die op zo’n avond naar een leuk potje voetbal willen kijken.’
Kloosterburen – Zeester 1-2 (1-1). Rick Seelen 1-0; Dennis Sloot 1-1; Jordy Knol (strafschop) 1-2.


