mei 15. 2026 | Wielersport
In Loppersum is op Hemelvaartsdag de 43e editie van de Noorderrondrit op de fiets gehouden. Het werd een dag van uitersten. Hoewel de organiserende MFAC Loppersum alles tot in de puntjes had voorbereid, bleek de voorspelde weersverwachting de grootste uitdaging van de dag. Meest bijzondere van deze editie waren wel de fietsers die de langste afstand op vouwfietsen voltooiden.
Ondanks de slechte weersvoorspellingen, in de week voorafgaand aan de tocht, stonden er toch nog honderden fanatieke fietsers aan het vertrek op het sportcomplex aan de Bosweg in Loppersum. Velen kozen er echter voor om op het laatste moment de fiets in de schuur te laten staan, wat resulteerde in een lager aantal deelnemers dan in voorgaande jaren. In totaal trotseerden uiteindelijk toch nog 484 fietsers de grilligheid van het weer en pedaleerden door het Groninger landschap.
Maar liefst 305 sportieve fietsers deden dit door de prestatietocht over een afstand van 145 kilometer te fietsen, 104 fietsers pakten hun fiets voor de prestatietocht van 85 kilometer en 39 recreatieve fietsers reden de recreatieve route van 35 kilometer. Tussen de gestroomlijnde racefietsen en carbonframes viel een bijzonder viertal op. Terwijl sommige wielrenners moeite hadden met de afstand op hun professionele materiaal, verschenen er enkele deelnemers op vouwfietsen aan de start van de 145 kilometer. Het was een bewonderingswaardig gezicht (zie foto) om de kleine wieltjes over de Groninger wegen te zien draaien. Deze ‘vouwfiets-pioniers’ bewezen dat doorzettingsvermogen en goede moed belangrijker zijn dan aerodynamica. Zij ontvingen bij de finish dan ook diep respect van zowel de organisatie als hun medefietsers.
Ondanks de lagere opkomst door het weer, kijkt MFAC Loppersum terug op een geslaagde en veilige 43e editie van de Noorderrondrit en gaat men op voor de 44e editie, die op donderdag 6 mei van het komende jaar zal worden georganiseerd. Het volgende evenement dat men dit jaar nog op de agenda heeft staan zijn de TAMOIL Internationale Grasbaanraces op 13 juni (foto: ©Maaike de Jong).
mei 15. 2026 | Achtergrond
Jeroen Haan schoot Omlandia vorig seizoen met twee treffers, waarvan één uit een veelbesproken penalty, naar de derde klasse in de nacompetitiewedstrijd tegen Foarut. Het verblijf daarin heeft een seizoen geduurd. Vanachter het bondsbureau van de KNVB heeft men het vlaggenschip van de Ten Boerster vereniging namelijk naar de vierde klasse terug verwezen. De puntenaftrek na de ongeregeldheden tijdens de uitwedstijd tegen SC Loppersum heeft de witblauwen, die het toch al niet gemakkelijk hadden, de kop gekost.
Naast het feit dat Omlandia twee spelers een half jaar lang niet mag inzetten, heeft de club ook een boete van 455 euro opgelegd gekregen. Dat geldbedrag moet de penningmeester van SC Loppersum overigens ook in de bondskas storten. Aanleiding tot de straffen zijn de uitwassen die zich op 4 april achter het Lopster doel voltrokken in de slotfase van het duel aan de Bosweg. Waar oerinstincten het wonnen van gezond verstand. Het vasthouden van een bal door een Lopster supporter grote gevolgen zou krijgen. Waarbij geschopt en geslagen werd. Het voetbalspel werd gedegradeerd tot een ordinair straatgevecht.
Omlandia distantieerde zich meteen van het gebeurde, waste de betrokkenen de oren en tekende beroep aan tegen de schikking die de Tuchtcommissie van de KNVB naar Ten Boer stuurde. Omdat men vond dat niet de hele club de dupe mocht worden van de misdragingen van ‘sommige individuen’, Die overigens wel deel uit maakten van het eerste elftal. Wat menigeen wel had verwacht, is nu bewaarheid geworden. De bond toonde zich ongevoelig voor het verweer en handhaafde de straf. Na het verlies in en tegen Hoogezand was degradatie derhalve een feit. Een dreun in het gezicht van Omlandia die nog lang na zal klinken.
Een domme actie van de een, een nog dommere reactie van anderen met een desastreuze uitkomst. Eentje die moeilijk te verteren zal zijn, maar misschien ook voorspelbaar genoemd kan worden. Omdat Omlandia waarschijnlijk nog onder het vergrootglas lag in Zeist na wanordelijkheden waarbij Corenos enkele seizoenen geleden betrokken was. Toen kregen beide clubs een boete en twee punten in mindering. Er rest Omlandia niets anders dan de wonden te likken en lering te trekken uit dat wat er is voorgevallen. En SC Loppersum? Dat heeft begrijpelijkerwijs de geldboete geaccepteerd. Daar kan men aan de Bosweg wel mee leven.
In Ten Boerster kringen kijkt men daar iets anders tegenaan. Vinden mensen het onbegrijpelijk dat de Lopsters er zonder puntverlies van af komen. Omdat aan die kant van de scheidslijn de eerste klap zou zijn uitgedeeld. De bond zal zijn afwegingen hebben gemaakt aan de hand van dat wat er daadwerkelijk is geconstateerd. Maar hoe dan ook, het vervolg van een rake tik valt op geen enkele wijze goed te praten. Het had nooit zo ver mogen komen dat argeloze toeschouwers ongewild midden in een hele slechte knokfilm van Bud Spencer en Terence Hill zouden belanden. Grote vraag blijft wel of de ‘aanstichter’ van het geheel zich nu ook bewust is van wat hij mede heeft veroorzaakt. En of hij daar ook mee kan leven…