Na het incident tijdens de wedstrijd tegen RZ Baflo heeft trainer Hans Noorman besloten om op te stappen bij vijfdeklasser Stedum. Zijn compagnon Etienne Spalburg blijft nog wel aan. De club heeft van de KNVB een zogenaamde bestuurlijke maatregel opgelegd gekregen. Een en ander houdt in dat men tijdens een bezinningsperiode van twee weken geen wedstrijden speelt. Als gevolg daarvan is er in ieder geval een streep door het duel tegen Zeester getrokken.
Hans Noorman, tegenwoordig niet meer woonachtig in Noord-Groningen maar in Hengelo, zou aan het einde van het seizoen sowieso vertrekken en door Zeester-coach Jaap van der Ploeg worden opgevolgd. Dat hij nu alsnog heeft besloten om het bijltje er bij neer te gooien, heeft volgens hem te maken met een opeenstapeling van dingen op persoonlijk vlak als aan de voetbalclub Stedum gerelateerde zaken. ‘Gezien mijn werk was ik steeds vaker afwezig en is uiteindelijk Etienne Spalburg er bij gekomen. Ik had toen niet kunnen bevroeden dat we naar Hengelo zouden verhuizen. Ook gezien de ontwikkelingen op voetbalgebied van mijn bonus-zoon Leandro. Hij is keeper bij Twente/Heracles O21 en zat tijdens de WK-kwalificatie in de selectie van Curacao. Hij moest zich ook in Tukkerland vestigen vanwege de arbeids- en rustverhouding. Wij willen hem als ouders die mogelijkheid bieden en dus besloten we te verkassen. Uiteindelijk heeft het incident tijdens de wedstrijd tegen RZ Baflo wel de doorslag gegeven. En het gesprek dat we daarna met het bestuur hebben gevoerd over onze werkwijze. Dat heeft mij wel aan het denken gezet. Ik wil absoluut niet met modder gooien, maar het verliep niet zoals ik had verwacht.’
Voor Noorman is het de tweede keer dat hij een soortgelijk incident meemaakt. Als trainer weet hij nog maar al te goed hoeveel modder er twee jaar geleden over Stedum werd uitgestrooid na het voorval tijdens de wedstrijd in Kloosterburen. Ook toen werd er een scheidsrechter belaagd en kreeg speler Milan de Vries een maandenlange schorsing aan de voetbalbroek. ‘Je mag rustig van mij aannemen dat ik de afgelopen dagen niet vrolijk ben geworden van alle appjes die mij vanuit voetballand zijn toegestuurd. De vereniging wordt nu in de media weggezet als een stel gekken en dat verdient Stedum niet. Ik heb altijd de warmte van deze club gevoeld en er een prachtige periode gehad. Ook toen ik er vroeger voetbalde. Het is spijtig dat we op deze manier afscheid van elkaar moeten nemen. Maar goed, het is wat het is. Aan de andere kant heb ik ook veel mooie berichten en bedankjes gehad van alle spelers. Ik wil in de toekomst dan ook met opgeheven hoofd bij Stedum terug kunnen komen.’
Een woordvoerder van de KNVB zegt over de opgelegde bezinningsperiode het volgende: ‘Bij alle vormen van verbaal en/of fysiek geweld tegen scheidsrechters en/of assistent-scheidsrechters kan het bestuur amateurvoetbal vastgestelde wedstrijden van een team voor een bepaalde periode uitstellen. In de periode dat het betreffende team geen wedstrijden mag spelen is het de bedoeling dat de vereniging de situatie bespreekt met alle leden van het team. Daarom spreken we ook wel over een bezinningsmoment. In deze periode verlangt de KNVB een plan van aanpak hoe dit soort incidenten in de toekomst voorkomen kunnen worden.’
De geelzwarten hebben wat dat betreft het ‘voordeel’ dat er tijdens de voorlopige uitsluiting maar één wedstrijd stond gepland. Het eerstvolgende reguliere duel staat namelijk voor zaterdag 14 maart op het programma. Dan speelt men thuis tegen Noordpool UFC.


