Nostalgie scheurt over platteland

Ronkende motoren, de geur van benzine, rubber en olie. De ZZ Races waren er weer. In en rond de dorpen ’t  Zandt en Zeerijp werd op historische motoren via de schitterende Noord-Groninger wegen een verbinding gemaakt tussen de twee Z-dorpen binnen de gemeente Loppersum.

Namens de gemeente schreef wethouder Be Schollema het voorwoord in het programmaboekje van de organisatie: ‘Het is niet voor niets dat de ZZ Races al eens zijn genomineerd voor de vrijwilligersprijs van de gemeente Loppersum. Geniet van de motoren, de berijders, de races en als u een van de topvrijwilligers tegen het lijf loopt, geef ze dan een klopje op de schouder. Gewoon nuchter op zijn Gronings ’t Zandt en Zeerijp even op de kaart zetten met elkaar. Het is dankzij dit soort evenementen, gedragen door dit soort mensen, dat ik als wethouder supertrots ben.’

De politicus mocht bij het begin van de races aan het defilé deelnemen, waarna de races pas echt begonnen. en dat onder grote publieke belangstelling. Iedereen wilde ze wel eens van dichtbij zien. De historische racemotoren die voor 1968 zijn gebouwd. Terwijl de laatste coureurs in het rennerskwartier aankwamen, waren de 150 vrijwilligers druk bezig om de laatste hand te leggen aan het opbouwen van het circuit. De baan werd veilig gemaakt door het plaatsen van 2300 strobalen en 1000 dranghekken.

Voor aanvang van de training werden alle motoren gekeurd in het paddock van het rennerskwartier aan de Tolweg in Zeerijp. Tevens was er een rijdersbriefing om de coureurs te informeren over het circuit. De training begon op een nog natte baan door de 50cc coureurs , de zogenaamde borrelglasklasse-, gecombineerd met de 125cc klasse. Gaandeweg de dag kwam de zon tevoorschijn en droogde het 5800 meter lange circuit snel op.

Nadat alle klassen  van 50 cc tot 500cc en zijspannen van de Historische Motorsport Vereniging (HMV) en de Italiaanse klasse de training hadden gereden werden de races officieel geopend middels het defilé. Schollema reed op een Moto Guzzi policia compleet met zwaailicht en sirene terwijl wethouder Pier Prins op een klassieke BSA werd rondgereden.

Het publiek kreeg  ruimschoots de gelegenheid om alle motoren te bewonderen en de coureurs aan te moedigen. In twee manches mochten de dames en heren coureurs proberen zo regelmatig mogelijk rond te gaan. Langs de baan was het voor het publiek goed toeven in het zonnetje, onderwijl genietend van de motoren met het zware gebrom van de viertakten en het hoge gegil van de tweetakten.

In het rennerskwartier heerste een ontspannen en gemoedelijke sfeer waarbij de motoren van dichtbij konden worden bekeken. Hier was ruimschoots gelegenheid voor, de races werden namelijk twee keer stil gelegd. Een ongeval en een oliespoor van bijna drie kilometer waren hiervan de oorzaak.

De ZZ Races staan bij de rijders goed aangeschreven. Niet alleen door de lengte van de baan en de twee bruggen, maar vooral ook door de lange rechte stukken waar ze helemaal voluit kunnen rijden. Iets wat op de meeste circuits niet mogelijk is en de organisatie de bijnaam kleintje TT  ‘Isle of Man’ opleverde. Geeuwke de With, rijder van de Italiaanse klasse, vond het prachtig om door het mooi versierde Zeerijp te rijden. Rondom de molen die draaide en langs het vele publiek in de speeltuin.

Naast het unieke circuit heeft het  ZZ Race-bestuur ook elke editie weer mooie prijzen voor de drie rijders die per klasse  het meest regelmatig rond gaan. Dit keer was dat in de vorm van een grote vaas, waarin het logo van de ZZ Races met bijbehorende tekst gegraveerd stond. Deze vaas werd compleet met een bos bloemen door de missen aan de rijders overhandigd. Voorzitter Nico Ellérie kijkt terug op een zeer geslaagde dag met prachtige motorsport. Hij en zijn mede-bestuursleden zagen veel blije gezichten bij zowel rijders, vrijwilligers als het publiek.

De uitslagen:

Uitslagen: 50 cc
1. Sjef de Lepper, Leende                          Minarelli 1970
2. Piet Huybers, Eindhoven                         Kreidler 1972
3. Harmen Kuterman, Nieuwleusen                    Sachs 1972

125cc
1. Theo Hudepohl, Alphen a/d Rijn                  JvB Mondial 1955
2. Henry vd Hooven
3. Chris Nienhuis, Foxhol                          Mondial 1961

250cc 
1. Dick Aafjes, 
2. Marco Koster, Meppel                            Montesa
3. Derk Wekema,  Grolloo                           NSU Sportmax 1957

350cc          
1. Gerrie Reens, Zeerijp                           BSA B31 1954
2. Fokke Penninga, Havelte                         Jawa 1959
3. Ed van Nieuwenhuizen, Krimpen a/d IJssel        BSA 1959

500cc          
1. André vd Berg, Wiesmoor (D)                     Matchless 1960
2. Gaatze Riemersma, Leeuwarden                    Norton ES 2 1952
3. Bert Vermeer, Pernis                            BSA A65 1964

125cc veteranen 
1. Harm Koster, Meppel                             DKW 1954
2. Willem van Emmerik,Bilthoven                    Eysink 1938
3. Frans van Etten, Ulft                           Sparta 1954

Pré 50         
1. Michael Harrison (UK)
2. André Smit, Den Horn Texel                      Ariel 1938
3. Reinder van Dodewaard, Lomgchamps sus Aire (Ff) Rudge 1934

Zijspannen               
1. Wim Louwes/Maikel van Vliet, ’t Zandt           Triumph 1950
2. Manfred Kasen/Sigrid Schild, Straelen (D)       Hock-BMW 1969
3. Jurrie Medema/Gerrie Reens, Appingedam          BSA 1962

Italiaanse Klasse 
1. Oscar Paans                                     Benelli 250
2. Marieke de Jong, Bierum                         MV Agusta 125
3. Theo Durenkamp, Leek                            Mondial
[acx_slideshow name=”ZZ Races”]

No Replies to "Nostalgie scheurt over platteland"