Kevin Lantinga Nederlands kampioen V-buggy

Het is een kruising tussen een quad en een kart en men noemt ze V-buggy’s. Het is de jongste klasse binnen de autocross en wordt ook wel de leerschool voor jong talent genoemd. De stevige, van een kooi voorziene, autootjes raken al behoorlijk ingeburgerd in de motorische sport. De 10-jarige Kevin Lantinga uit Uithuizen rijdt in zo’n klein snelheidsmonster en wist afgelopen weekend de Nederlandse titel te bemachtigen.

Wouter van Vugt is de bedenker van de V-buggy. Zijn zoontje reed op een quad, maar ging een paar keer hard onderuit. Tijd voor senior om iets te bedenken dat een stuk veiliger was, maar minstens net zo leuk. En zo ontstond de minibuggy. Een replica van de sprinter waarmee Vugt zelf actief was.

De racemonstertjes, er zijn er inmiddels heel wat van verkocht, hebben allemaal dezelfde motor. Die is afkomstig van een grasmaaier. Ze hebben een inhoud van 200cc en er wedstrijden mee rijden is al lang geen noviteit meer.

Jongens en meisjes in de leeftijd van 6 tot 12 jaar mogen hier aan meedoen. Sinds dit jaar rijdt de V-Buggy-klasse onder de vlag van de KNAF en de kinderen moeten daarom ook een licentie halen om mee te mogen doen.

Zondag was in Haarle (Overijssel) de eerste officiële finale in de V-Buggy klasse. Het beloofde een spannende dag te worden, want het verschil tussen nummers één en twee (Lantinga) na aftrek van het schrapresultaat, waarbij het slechtste resultaat wordt weggestreept, bedroeg slechts twee punten. De winnaar van de finale zou dan ook de winnaar van het seizoen zijn.

Tijdens de manches liep het niet zo goed als anders voor de jonge Uithuizer. Hij moest in de eerste manche vanaf de tweede rij vertrekken. Ondanks dat hij goed weg kwam, lukt het hem niet om zijn voorgangers in te halen. Dat kwam omdat het een erg krappe baan was en inhalen een schier onmogelijke opgave bleek. Lantinga eindigde als vierde en zijn concurrent eindigde vanaf de eerste startrij als eerste.

In de tweede manche moest Lantinga vanaf de eerste startrij vertrekken. En dat deed hij prima. Hij kwam als eerste weg en liet het hele veld achter zich tot na de finishlijn. Doordat de eerste bocht erg krap was, kwamen er vijf V-Buggy’s vast te staan, waaronder die van Lantinga zijn grootste rivaal. Die eindigde dan ook ergens achterin. Er werd toen meteen besloten om deze bocht wat ruimer te maken. Hierdoor waren er ook meer mogelijkheden om in te halen.

De derde manche leverde voor Lantinga een plek op de derde startrij op. De minste plek om te vertrekken, maar hij schoot opnieuw goed uit de startblokken en kwam hij meteen op de vijfde plek terecht. Het gevecht om de vierde plaats wist hij niet te winnen.

De Noord-Groninger mocht in de finale vanaf de derde plaats op de eerste startrij vertrekken, zijn concurrent kreeg de tweede plaats toebedeeld. De start was de slechtste van de dag en Lanting kwam dan ook als derde bij de start weg. Toch wist hij in de eerste bocht meteen al de tweede plek te veroveren op zijn concurrent. Het was een zeer spannende finale, want tot de laatste ronde moest Lantinga zijn tweede plek goed verdedigen. Hij werd constant uitgedaagd door zijn grootste rivaal, die hem voortdurend op de hielen zat en Lantinga wist dat hij zich geen fout kon veroorloven.

Net voor het ingaan van de laatste ronde gebeurde er een heleboel op de baan.  De koploper van dat moment kwam in botsing met een achterblijver. Lantinga schoof hierdoor op naar de eerste plaats en zijn rivaal volgde in zijn spoor. Toen ging het weer fout. Een bult in de bocht was iets teveel van het goede en zorgde ervoor dat de grootste kanshebber op de hoofdprijs na Lantinga in de greppel belandde. Lantinga wist zijn buggy op de baan te houden, maar werd wel ingehaald en dat betekende weer dat hij niet genoeg punten zou overhouden om de titel op te eisen.

Met nog drie bochten te gaan tot de finish gaf Lantinga alles wat hij had en in de laatste bocht voor de finish reed hij naast de koploper. Sterker nog, ze kwamen naast elkaar over de finish. Omdat er maar één kan winnen, gold de regel dat wie er in de betreffende manche/finale het meest voorop had gereden, ook de winnaar zou zijn en dat was dus Lantinga.

Na de finale was de huldiging. Alle twintig deelnemers kregen een mooie beker voor het meedoen aan de wedstrijd in Haarle. De nummers een tot en met drie van het eindklassement werden nog speciaal gehuldigd. Zij kregen een extra grote beker. Met de cup, de titel en de eeuwige roem op zak gingen Lantinga en de overige leden van zijn team dan ook vol trots weer richting Groningen.

No Replies to "Kevin Lantinga Nederlands kampioen V-buggy"